Cadangan naik taraf lesen B2 kepada B secara automatik boleh jadi implikasi serius – pakar

Cadangan naik taraf lesen B2 kepada B secara automatik boleh jadi implikasi serius – pakar

Penyokong keselamatan jalan raya menggesa Kementerian Pengangkutan (MoT) agar mengkaji cadangan menaik taraf secara automatik lesen motosikal kelas B2 Malaysia kepada lesen B penuh. Ini kerana ia melibatkan keselamatan penunggang motosikal dan juga masyarakat, laporan News Straits Times.

Menurut Pengerusi Ikatan Komuniti Selamat, Tan Sri Lee Lam Thye, dengan menaik taraf secara automatik untuk lesen ini boleh mengakibatkan implikasi yang serius terutamanya dari aspek keselamatan. Memandangkan jumlah kematian yang tinggi dalam kemalangan jalan raya yang melibatkan penunggang motosikal.

“Hari ini, kami melihat kira-kira 6,000 hingga 7,000 kes kematian jalan raya setahun, di mana lebih 68% daripada kes ini melibatkan penunggang motosikal,” katanya.

Beliau berkata ujian memandu semasa yang diperlukan untuk menaik taraf lesen motosikal adalah penting, kerana ia melengkapkan penunggang motosikal dengan pengetahuan yang lebih baik tentang cara mengendalikan motosikal yang lebih besar dan berkapasiti tinggi. “Justeru, kementerian pengangkutan perlu meneliti cadangan ini dengan teliti, lebih-lebih lagi ia melibatkan keselamatan orang ramai,” katanya kepada akhbar terbabit.

Cadangan naik taraf lesen B2 kepada B secara automatik boleh jadi implikasi serius – pakar

Profesor Madya Universiti Putra Malaysia Law Teik Hua yang turut bersetuju dengan Lee, juga berkata orang ramai akan berhadapan risiko lebih tinggi jika pihak berkuasa memutuskan untuk meneruskan naik taraf automatik.

“Saya tidak melihat rasional atau faedah di sebalik perubahan dasar ini. Mungkin ia berita baik untuk penunggang motosikal, tetapi apakah faedahnya kepada masyarakat? Bagi memastikan penunggang motosikal tahu apa yang mereka kendalikan, adalah lebih baik melalui peperiksaan dan prosedur biasa dalam mendapatkan lesen B penuh,” kata ketua pusat penyelidikan keselamatan jalan raya universiti itu.

Law berkata memandangkan negara sedang menghadapi banyak kematian jalan raya yang melibatkan penunggang motosikal, menangani perkara itu adalah lebih mendesak. Beliau berkata, daripada memperkenalkan dasar sedemikian, kementerian perlu menyemak dan mengemas kini sukatan pelajaran pengangkutan jalan sedia ada yang diperlukan untuk lesen kereta dan motor.

Tambahnya, sudah tiba masanya untuk memperkenalkan aspek baharu kepada sukatan pelajaran. “Sukatan pelajaran semasa hanya memastikan anda cukup baik untuk memandu kereta atau menunggang motosikal, tetapi masih tiada modul untuk memastikan anda cukup selamat untuk mengendalikannya. kenderaan,” katanya.

Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, cadangan menaik taraf lesen memandu motosikal bagi Kelas B2 kepada B, secara automatik akan dibawa kepada Kementerian Pengangkutan untuk diteliti terlebih dahulu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required