KTM Komuter Utara B’worth–Pdg Rengas terus ke Ipoh mulai 16 Sept – berhenti di Sg Siput, Kuala Kangsar

KTM Komuter Utara B’worth–Pdg Rengas terus ke Ipoh mulai 16 Sept – berhenti di Sg Siput, Kuala Kangsar

KTM Berhad (KTMB) telah mengumumkan perkhidmatan Komuter Utara bakal ke Ipoh. Ini bermakna tren laluan Padang Rengas – Butterworth – Padang Rengas bakal diteruskan hingga ke selatan (Padang Rengas adalah berdekatan dengan Kuala Kangsar) ibu negeri Perak itu mulai 16 September ini, iaitu pada Hari Malaysia.

Untuk yang tidak begitu mengetahui tentang perkhidmatan ini, KTM Komuter Utara diperkenalkan sejak tahun 2015 dan sehingga Ogos 2023, seramai 27,500 penumpang telah menaikinya, kata KTMB. Selain laluan Padang Rengas-Butterwprth, Komuter utara turut menyediakan laluan Padang Besar – Butterworth – Padang Besar setiap hari.

Selain penduduk Ipoh, berita baik ini juga untuk penduduk sekitar Sungai Siput dan Kuala Kangsar, di mana laluan Komuter Utara akan berhenti di dua perhentian ini dalam perjalanan Padang Rengas-Ipoh-Padang Rengas.

Tren pertama dari Ipoh menuju ke utara akan bergerak mulai 4.40 pagi setiap hari, sementara tren pertama dari Butterworth akan bergerak pada jam 5.30 pagi. Tren terakhir dari Ipoh dan Butterworth masing-masing pada jam 6.35 petang dan 7.10 petang. Dengan lanjutan laluan hingga ke Ipoh, sektor ini akan mempunyai 20 perjalanan setiap hari, berbanding 16 sebelum ini. Selang waktu adalah setiap satu jam pada waktu puncak dan setiap dua jam di luar waktu puncak. Perjalanan dari Butterworth ke Ipoh mengambil masa satu jam 56 minit.

Bagi tambangnya pula, kadar untuk dewasa adalah RM12.80 bagi perjalanan sehala. Manakala untuk penumpang kanak-kanak, warga emas dan OKU hanya RM6.40 sehala. Pas MyRailLife yang diperkenalkan pada Februari lalu juga boleh digunakan untuk perkhidmatan Komuter Utara. Sila guna aplikasi KITS untuk membeli tiket dan merancang perjalanan anda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required