Subsidi bersasar dijangka mula awal 2024 — Rafizi

Subsidi bersasar dijangka mula awal 2024 — Rafizi

Kerajaan dijangka akan mula melaksanakan program subsidi bersasar awal tahun hadapan. Menurut Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli, jangka masa ini adalah berdasarkan pelancaran Pangkalan Data Utama (PADU), sebuah pangkalan data sosio-ekonomi, yang telah dijadualkan pada November ini. Pangkalan data tersebut akan terbuka kepada umum untuk pengesahan status sosio-ekonomi mereka bermula Januari tahun depan, lapor Bernama.

Awal tahun ini, Rafizi memberi petunjuk bahawa pangkalan data PADU akan menyertakan metriks pendapatan boleh guna isu rumah yang telah dikumpul, dan menggunakannya sebagai struktur kayu ukur bagi memastikan subsidi bersasar boleh diagihkan dengan lebih tepat.

Bagaimanapun, kaedah agihannya pula masih belum dijelaskan. “Sama ada kaedahnya akan menggunakan pindahan tunai atau pengeluaran kad, itu akan ditentukan kelak. Keutamaan buat masa sekarang adalah untuk memastikan maklumat yang diperlukan adalah lengkap berkaitan status sosio-ekonomi setiap isi rumah,” jelas beliau.

Julai lalu, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) memaklumkan pihaknya sudah membincangkan tentang sistem pengenalan khas bagi kaedah agihan subsidi bersasar untuk bahan api diesel dan petrol RON 95.

Sebelum ini, dilaporkan bahawa kerajaan akan memulakan subsidi minyak bersasar untuk diesel tahun depan dan memerhatikan keberkesanannya, begitu juga dengan subsidi bersasar untuk elektrik, sebelum mengumumkan sebarang keputusan untuk subsidi bersasar bagi petrol RON 95.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required