Modenas Ninja ZX-25R SE dilancar di Malaysia – RM34k, dapat beberapa kelengkapan dari versi RR

Modenas Ninja ZX-25R SE dilancar di Malaysia – RM34k, dapat beberapa kelengkapan dari versi RR

Motosikal sports berenjin 250 cc empat silinder yang ditunggu ramai iaitu Ninja ZX-25R akhirnya dilancarkan secara rasmi untuk pasaran Malaysia, dalam versi SE pada harga RM33,900 tidak termasuk insurans. Dua pilihan warna diberi iaitu hitam matte atau hijau. Untuk pengetahuan ramai, ZX-25R ini di pasaran negara lain terdapat dalam tiga versi iaitu Standard, SE dan RR.

Versi SE yang tiba di pasaran Malaysia ini sebenarnya mempunyai senarai kelengkapan yang istimewa berbanding pasaran lain, di mana ia mendapat beberapa barang daripada versi RR iaitu fork Showa SFF-BP 37 mm dengan pelarasan pra beban serta pilihan warna hijau KRT. Di pasaran lain, dua perkara ini hanya disediakan untuk versi RR.

Sekarang, yang membezakan versi SE pasaran Malaysia dengan versi RR cuma adalah monoshock belakang, di mana RR mendapat monoshock Showa BFRC yang bukan setakat boleh dilaras untuk pra beban, tetapi juga mampatan. Kemudiannya, RR juga datang dengan soket pengecas USB.

Enjin empat silinder DOHC 249.8 cc pada ZX-25R SE pasaran Malaysia mampu menghasilkan kuasa 46 hp pada 15,500 rpm dan tork 22 Nm pada 12,500 rpm. Jumlah ini sebenarnya adalah lebih rendah berbanding model pasaran Indonesia (51 hp) kerana spesifikasi model Malaysia mengikut peraturan emisi Euro 4.

ZX-25R dilengkapi transmisi enam kelajuan dan penukaran gear boleh dilakukan dengan mudah dengan bantuan quickshifter yang boleh digunakan untuk naik dan turun gear (standard). Brek menggunakan unit cakera tunggal floating 310 mm berserta angkup monoblock empat piston di hadapan dan cakera 220 mm dengan angkup dua piston di belakang.

Walaupun cuma adalah model 250 cc, ZX-25R didatangkan dengan sistem elektronik canggih yang termasuk pilihan dua mod tunggangan (Full atau Low), kawalan cengkaman KTRC serta throttle valve elektronik. Berat keseluruhannya adalah 182 kg manakala tangki bahan api mempunyai kapasiti 15 liter.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required