KTM Komuter Utara – tambang percuma perjalanan sehala dari Ipoh ke Butterworth pada 16-17 Sept

KTM Komuter Utara – tambang percuma perjalanan sehala dari Ipoh ke Butterworth pada 16-17 Sept

Kementerian Pengangkutan (MoT) menerusi Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dan Kerajaan Negeri Perak sepakat untuk menawarkan tambang percuma untuk perjalanan sehala bagi perkhidmatan KTM Komuter Utara dari Stesen Ipoh, Stesen Sungai Siput atau Stesen Kuala Kangsar ke laluan Butterworth pada 16 hingga 17 September 2023.

Menurut Menteri Besar Perak, Datuk Seri Saarani Mohamad, ia bertujuan untuk mempromosi dan menggalakkan orang ramai mencuba perkhidmatan KTM Komuter sempena pengoperasian laluan baharu ini.

“Tawaran perkhidmatan percuma selama dua hari ini terhad bagi perjalanan sehala yang melibatkan tiga stesen sahaja iaitu Stesen Ipoh, Stesen Sungai Siput dan Stesen Kuala Kangsar ke stesen lain di antara laluan Komuter antara Ipoh dan Butterworth.

“Sinergi dengan pihak-pihak ini bakal diteruskan bagi merancakkan industri pelancongan ‘rail tourism’ terutamanya dalam menjayakan Tahun Melawat Perak 2024 melalui pelbagai perancangan yang diaturkan untuk menarik lebih ramai pelancong berkunjung ke negeri Perak,” katanya menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

KTM Komuter Utara – tambang percuma perjalanan sehala dari Ipoh ke Butterworth pada 16-17 Sept

Perjalanan dari Stesen Butterworth ke Ipoh mengambil masa selama satu jam 56 minit dengan kadar tambang RM12.80 bagi perjalanan sehala untuk penumpang dewaasa. Manakala untuk penumpang kanak-kanak, warga emas dan OKU hanya RM6.40 sehala. Pas MyRailLife yang diperkenalkan pada Februari lalu juga boleh digunakan untuk perkhidmatan Komuter Utara.

Tren pertama dari Ipoh menuju ke utara akan bergerak mulai 4.40 pagi setiap hari, sementara tren pertama dari Butterworth akan bergerak pada jam 5.30 pagi. Tren terakhir dari Ipoh dan Butterworth masing-masing pada jam 6.35 petang dan 7.10 petang. Dengan lanjutan laluan hingga ke Ipoh, sektor ini akan mempunyai 20 perjalanan setiap hari, berbanding 16 sebelum ini. Selang waktu adalah setiap satu jam pada waktu puncak dan setiap dua jam di luar waktu puncak.

Orang ramai boleh membeli tiket secara dalam talian dan merancang perjalanan menerusi aplikasi KTMB Mobile (KITS) dan MyRailTime. Aplikasi ini boleh dimuat turun menerusi Google PlayStore, App Store dan App Gallery.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required