JPJ tidak pernah keluar kenyataan berhubung operasi khas kereta bakal dilaksanakan sepanjang Okt ini

Memang ramai di kalangan netizen yang berlumba-lumba mahu ‘menyampaikan’ berita terkini dan sensasi, biar pun tidak tahu sejauh mana kesahihan maklumat tersebut. Terkini, ada ‘berita’ yang sedang tular di laman media sosial yang menyatakan bahawa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bakal mengadakan operasi besar-besaran untuk pemeriksaan kereta sepanjang Oktober ini.

Walau bagaimana pun, JPJ menyatakan bahawa pihaknya tidak pernah mengeluarkan apa-apa notis berhubung dengan operasi yang akan dijalankan seperti yang ditularkan itu.

“JPJ ingin menasihati serta mengingatkan orang ramai agar sentiasa mematuhi peraturan-peraturan yang ditetapkan semasa berada di jalanraya.

“Dalam hal ini, orang ramai dinasihatkan agar tidak mudah percaya dan menghubungi pejabat JPJ berdekatan untuk maklumat yang lebih tepat. JPJ sentiasa komited dalam menguatkuasakan undang-undang berkaitan jalan raya demi kesejahteraan orang awam khususnya pengguna jalan raya,” kata JPJ.

Seperti yang sedia maklum, sepanjang bulan September ini, JPJ sedang mengadakan Operasi Khas Motosikal Tahun 2023 di seluruh negara. Ia termasuklah mengadakan sekatan jalan raya (SJR) dan snap check untuk mengesan mana-mana penunggang/pembonceng motosikal yang melanggar peraturan lalu lintas termasuk tiada lesen memandu, tiada cukai jalan dan insurans, modifikasi motosikal tidak mengikut spesifikasi dan sebagainya.

Menurut Pengarah Kanan Penguat kuasa JPJ, Datuk Lokman Jamaan, dalam dua minggu operasi berkenaan dijalankan, sebanyak sebanyak 3,111 motosikal telah disita di seluruh negara. Di mana kesemua motosikal yang disita itu diklasifikasikan tidak mematuhi piawaian keselamatan bagi kegunaan di atas jalan raya.

Dalam tempoh yang sama juga, pihaknya telah mengeluarkan 64,295 notis atas pelbagai kesalahan terhadap pengendali motosikal yang diperiksa.

“Daripada 64,295 notis, 24,459 membabitkan kes tiada perlindungan insurans, tiada atau tamat lesen memandu (19,928) manakala bakinya bagi pelbagai kesalahan termasuk tidak mematuhi lampu isyarat merah (4,061), ubah suai ekstrem (2,676) dan membonceng motosikal di bawah umur, dengan 259 kes,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required