Projek ETS Laluan Gemas-JB capai 95% siap – dijangka beroperasi sepenuhnya mulai April 2025

Projek ETS Laluan Gemas-JB capai 95% siap – dijangka beroperasi sepenuhnya mulai April 2025

Projek Landasan Berkembar Sistem Tren Elektrik (ETS) Gemas-Johor Bahru berjalan lancar dan sudah mencapai 93% siap. Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Pengangkutan dan Infrastruktur Johor Mohamad Fazli Mohamad Salleh, perkhidmatan ETS itu dijangka boleh digunakan sepenuhnya pada April 2025, laporan Harian Metro.

“Kita menunggu depoh yang dibuat di Kempas kini sudah mencapai 54%, kita perlu sedikit masa. Namun pada masa sama, kita perlu lakukan ujian ETS dan sebagainya dahulu pada November 2024.

“Jadi saya rasa yang penting, projek ini berjalan lancar dan kita pastikan dalam secepat mungkin ia dapat menyediakan perkhidmatan ETS kepada masyarakat hingga ke Johor,” katanya selepas meninjau Stesen KTM Segamat semalam.

Projek ETS Laluan Gemas-JB capai 95% siap – dijangka beroperasi sepenuhnya mulai April 2025

Perkhidmatan ETS ini menghubungkan laluan dari Padang Besar, Perlis ke Johor Bahru, Johor. Untuk laluan Gemas-JB, ia melibatkan jarak sepanjang 192 kilometer dan akan melalui 11 stesen dengan tren berkuasa 25,000 voltan yang bergerak selaju 140 kilometer sejam. Anggaran masa perjalanan dari KL Sentral ke JB Sentral adalah tiga jam 30 minit. Manakala dari stesen Segamat ke JB Sentral memakan masa sejam 30 minit.

Buat masa ini, perkhidmatan ETS hanya disediakan untuk laluan Padang Besar ke Kuala Lumpur, dan beliau yakin apabila laluan berkenaan disambung hingga ke JB, ia bakal mendapat sambutan yang lebih menggalakkan.

“Untuk selatan pula, ia kini hanya perlu diperlengkapkan. Saya harap sedikit masa lagi dapat melengkapkan maka perkhidmatan itu boleh diakses. Selain itu, kita juga merancang untuk menambah jumlah gerabak ETS di laluan berkenaan namun ia tertakluk kepada permintaan khidmat pelanggan.

“Sudah pasti (10 gerabak ETS) kita melihat itu mencukupi buat permulaan dan saya melihat potensi membawa penumpang ini adalah mod pengangkutan kini yang popular. Kita ada pelbagai perancangan antaranya berkait rapat sektor pelancongan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required