Polis KL teruskan penguatkuasaan Ops Hormat Undang-Undang, pematuhan trafik bertambah baik

Polis KL teruskan penguatkuasaan Ops Hormat Undang-Undang, pematuhan trafik bertambah baik

Polis Kuala Lumpur telah mengumumkan akan meneruskan aktiviti penguatkuasaan trafik dengan Operasi Hormat Undang-Undang (HUU) selepas ia dilaksanakan pada Julai dan September lalu. Ini dilakukan kerana fasa operasi sebelum ini menunjukkan tahap pematuhan yang lebih baik daripada pengguna jalan raya berkaitan pematuhan undang-undang trafik.

Menurut Ketua Polis KL Datuk Allaudeen Abdul Majid, menerusi dua fasa operasi yang dilakukan iaiti dari 3 hingga 31 Julai dan 15 hingga 29 September menunjukkan perbezaan jumlah saman yang dikeluarkan dan juga angka tangkapan yang dilakukan, laporan Bernama.

Beliau berkata pada fasa pertama operasi menyaksikan sejumlah 174,390 saman dikeluarkan, sementara angka tersebut menurun kepada 92,262 pada fasa kedua. Mengenai tangkapan pula, seramai 309 orang ditahan mengikut pelbagai kesalahan jenayah dan trafik, sementara pada fas akedua oula, angka itu turun kepada 172 orang.

“Kesalahan berkaitan halangan lalu lintas adalah penyumbang terbesar saman iaitu 143,673 bagi fasa 1 dan 72,301 dalam fasa 2,” katanya.

Beliau berkata antara kesalahan yang difokuskan dalam operasi itu ialah halangan lalu lintas, berhenti di dalam kotak kuning, meletak kenderaan di laluan pejalan kaki, melanggar lampu merah, memandu tanpa lesen memandu yang sah dan plat lesen yang menyalahi undang-undang atau rosak (kotor atau kabur).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required