Terowong TRX dibuka 29 November ini – bersambung terus dengan Jalan Tun Razak, Lebuh Raya SMART

Terowong TRX dibuka 29 November ini – bersambung terus dengan Jalan Tun Razak, Lebuh Raya SMART

Mereka yang mempunyai urusan di sekitar Tun Razak Exchange (TRX) tidak lama lagi akan dapat menikmati perjalanan yang lebih mudah apabila terowong bawah tanah baru sepanjang lima kilometer akan dibuka 29 November ini.

Terowong ini mempunyai akses terus kepada Jalan Tun Razak dan Lebuh Raya SMART, dan bersambung kepada beberapa bahagian di dalam kawasan TRX yang berkeluasan 70 ekar. Ada antara laluannya masuk terus ke bahagian letak kereta bangunan.

Menteri kerja raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi yang mengadakan lawatan kerja untuk meninjau infrastruktur jalan raya di sekitar TRX termasuk terowong tersebut menyatakan rasa puas hati dengan kemajuan semasa jalan yang ada dan berharap ia dapat memudahkan pengguna.

“Bagi sebuah projek nasional sebesar ini di lokasi bandar utama, TRX telah menjalankan banyak perancangan strategik untuk memudahkan akses bagi pengguna pengangkutan awam dan juga persendirian. Ini sejajar degan komitmen kerajaan untuk menjadikan TRX sebagai destinasi perniagaan dan sosial antarabangsa,” kata Alexander.

Terowong TRX yang dibina oleh Gadang Engineering (M) Bhd dan WCT Berhad ini mempunyai dua aras iaitu aras pertama untuk kenderaan dan aras kedua untuk perkhidmatan utiliti. Ia juga dipasang dengan Waze Beacon supaya alat navigasi pengguna tidak terganggu.

Selain daripada itu, sistem rangkaian jalan raya TRX juga turut disokong oleh stesen MRT Tun Razak Exchange, yang menjadikan TRX sebagai sebuah pembangunan dengan hubungan terbaik dalam Kuala Lumpur. Stesen ini merupakan satu-satunya stesen dalam bandar yang menghubungkan Laluan Kajang dengan Laluan Putrajaya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required