Perodua Bezza generasi baru akan terap ilham rekaan daripada pemenang; bukan dalam masa terdekat

Perodua Bezza generasi baru akan terap ilham rekaan daripada pemenang; bukan dalam masa terdekat

Sejak Julai lalu, buat julung kalinya Perodua menganjurkan sebuah program rekabentuk kenderaan peringkat Asia yang dikenali sebagai Asian Compact Sedan Design Challenge 2023 (ACSDC), dengan kerjasama Majlis Rekabentuk Malaysia (MRM).

Menariknya, Perodua hanya ada sebuah model sedan kompak ketika ini, dan melalui program berkenaan sudah agak jelas dan disahkan oleh Naib Presiden Perodua, Datuk Ahmad Suhaimi Hashim sendiri bahawa Perodua akan menerapkan rekaan yang dihasilkan dalam pertandingan ini untuk model Bezza generasi akan datang. Bagaimanapun, itu bukanlah akan berlaku dalam masa terdekat: masih memerlukan beberapa tahun lagi untuk pembangunannya.

Ini juga kali pertama Perodua menyatakan dengan agak jelas tentang perancangan syarikat itu untuk hari-hari ke depan. Biasanya umum akan hanya mengetahui apa yang sedang Perodua kerjakan ketika produknya sudah dalam fasa akhir sebelum pengenalan.

Merupakan yang pertama seumpamanya di Malaysia, program ACSDC 2023 berkenaan menerima keseluruhannya 93 penyertaan dari tujuh negara. Ia terbuka untuk dua kategori: profesional dan juga pelajar dari seluruh rantau Asia.

“Melihat kepada angka penyertaan dari luar, ia agak memberangsangkan kerana kehadiran Perodua dan MRM di luar Malaysia amatlah terhad,” jelas Presiden dan CEO Perodua, Dato’ Sri Zainal Abidin Ahmad dalam kenyataannya.

Penyertaan yang diterima melibatkan dari negara seperti Indonesia, Jepun, Filipina, Singapura, Iran, India dan Malaysia sendiri. Dua pemenang utama dipilih dan diumumkan dalam satu majlis khas, hari ini.

Bagi kategori Profesional, pereka dari Malaysia, Kenny Chan diangkat sebagai pemenang melalui rekaan kereta konsepnya, “Payung”. Menurut Ketua Juri, Muhamad Zamuren Musa, rekaan tersebut menunjukkan dinamik dengan bayangan fastback, kerektor badan yang kuat dan stabil dan nampak seimbang. Perincian dan elemen penggayaan lain juga menjadikan rekaan ini paling menonjol berbanding yang lain.

Bagi kategori sama, dua lagi pemenang yang menerima hadiah ialah Philip Samuel Tandio dari Indonesia melalui rekaan konsep “Out Ride” dan diikuti oleh Muhammad Izhar Che Shukarno dengan rekaan “Fastback” yang ditampilkan.

Sementara itu, bagi kategori pelajar, Bryan Teh Yea Quan dari Asia Pacific University (APU) Malaysia dipilih sebagai pemenang utama melalui ilham menariknya terhadap rekaan sedan. Beliau diikuti oleh Alfred Han Wen Hao dari Universiti Malaysia Kelantan (UMK) Malaysia dan kemudian oleh Muhammad Amin Othman from Universiti Teknologi MARA (UiTM).

Rekaan ini antara lain menggariskan keperluan ke atas rekaan yang dihasilkan agar menampilkan rekaan bagi kereta sedan serta yang mempunyai sentuhan dan selera yang unik untuk pasaran Asia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Outalingam Crap on Dec 21, 2023 at 11:07 pm

    Desain semua peserta langsung tak sesuai dengan Perodua, hanya desain pengganti Myvi Idiyaz Baharuddin yg pernah sikit tular baru best

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required