Chery Omoda E5 dilancarkan pada Mac 2024 – akan menjadi lead car untuk Chery Eco Run pada Ahad ini

Chery Omoda E5 dilancarkan pada Mac 2024 – akan menjadi <em>lead car</em> untuk Chery Eco Run pada Ahad ini

Seperti yang pernah dilaporkan sebelum ini, Chery Omoda E5 bakal berada di pasaran Malaysia tidak lama lagi. Terkini, Chery Malaysia telah mengumumkan SUV janaan elektrik itu akan dilancarkan pada Mac 2024.

Selain itu, Chery Malaysia juga mengumumkan bahawa Omoda E5 bakal menjadi lead car bagi acara Chery Eco Run. Acara larian berkenaan dengan tema ‘A new journey to a new green life’ bakal berlangsung pada Ahad ini, 7 Januari 2024, di Dataran Wawasan, Putrajaya. Ia melibatkan kategori larian santai 5KM dan 10KM, malah Chery menyasarkan acara ini bakal disertai 3,000 peserta.

Dipertontonkan pada November 2023, Omoda E5 untuk pasaran Malaysia akan menerima unit yang diimport sepenuhnya (CBU) dari China. Omoda E5 diberikan bateri lithium logam fosfat (LFP) berkapasiti 61 kWj. Ia membolehkan SUV ini bergerak sejauh 430 km dalam kitaran ujian WLTP serta menggunakan kuasa 14.5 kWj untuk perjalanan 100 km. Bateri LFP ini akan menjanakan motor elektrik hadapan dengan kuasa 204 PS (150 kW) dan tork 340 Nm, membolehkannya dipecut dari 0-100 km/j dalam 7.6 saat.

Chery Omoda E5 dilancarkan pada Mac 2024 – akan menjadi <em>lead car</em> untuk Chery Eco Run pada Ahad ini

Bateri tersebut boleh dicas dengan sistem AC 9.9 kW atau pengecas pantas DC80 kW yang boleh memenuhkan kuasa dari 0-85% dalam masa 35 minit. Ia juga boleh berfungsi sebagai “powerbank bergerak” untuk membolehkan pelbagai peralatan elektrik beropersi menerusi sistem V2L 3.3 kW.

Antara ciri kelengkapannya termasuk pemanduan pedal-tunggal, kemasukan tanpa kunci dan butang penghidup enjin automatik, lampu utama projektor LED, rim aloi 18-inci, tempat duduk balutan kulit rona hitam, kluster instrumen digital 12.3-inci dan sistem infotainmen skrin sesentuh 12.3-inci yang dikuasakan oleh Qualcomm 8155 SoC. Sama seperti Omoda versi enjin pembakaran dalaman (ICE), Omoda E5 ini turut dilengkapi dengan pek ADAS lengkap, dengan sistem pemantauan pemanduan.

Chery telah pun mula menerima pendaftaran minat sejak Disember lalu, namun buat masa ini harganya masih belum didedahkan. Sebagai pengetahuan, Omoda 5 dijual dari RM108,800 hingga RM118,800, dan harga bagi versi EV akan lebih tinggi sedikit dari itu. Omoda 5 versi EV ini juga bakal bersaing dengan BYD Atto 3 yang popular sejak kebelakangan ini, dengan varian Extended Range dijual pada harga RM167,800.

Galeri: Pra-tonton Chery Omoda E5 di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required