Volkswagen Golf GTI facelift 2025 – teaser disiar; suis butang biasa ganti kawalan sesentuh, ada ChatGPT

Volkswagen Golf GTI facelift 2025 – <em>teaser</em> disiar; suis butang biasa ganti kawalan sesentuh, ada ChatGPT

Selepas teaser untuk versi facelift Volkswagen Golf generasi ke lapan disiar sebelum ini, kini giliran teaser untuk versi prestasinya pula muncul – ini dia Golf GTI facelift 2025 yang bakal didedahkan sepenuhnya tak lama lagi.

Berbeza dengan teaser versi biasa yang hanya menunjukkan bayangan bahagian hadapan, versi GTI ini nampaknya hampir didedahkan seluruhnya dan tampil dengan gambar penuh, tetapi masih disorokkan dengan pelekat penyamaran pada badan. Malah sedikit foto bahagian kabin turut disiarkan dengan pengumuman rasmi beberapa perinciannya.

Model facelift ini nampaknya menerima sepasang lampu hadapan baharu dengan rekaan lebih bersegi dan juga lampu belakang dengan grafik jalur LED yang berubah. Selain itu ia juga rekaan bampar hadapan dan belakang baharu serta skrin infotainmen lebih besar bersaiz 15-inci seperti model fastback EV ID.7.

Volkswagen Golf GTI facelift 2025 – <em>teaser</em> disiar; suis butang biasa ganti kawalan sesentuh, ada ChatGPT

Menerusi imej yang disiarkan ini juga mengesahkan bahawa fungsi kawalan sesentuh pada roda stereng seperti pada model sedia ada digantikan menggunakan butang konvensional biasa selepas perincian tersebut dikritik oleh pengguna. Volkswagen juga mengesahkan bahawa model facelift ini akan menerima integrasi ChatGPT, iaitu chatbot berasaskan AI yang digandingkan bersama pembantu arahan suara IDA.

Sistem itu boleh digunakan pengguna bagi mengoperasikan fungsi seperti sistem infotaimen, navigasi dan juga sistem penghawa dingin yang menggunakan arahan suara. Bukan itu sahaja, ia juga mampu untuk menjawab pelbagai soalan pengetahuan am, dan untuk masa hadapan ia turut boleh berinteraksi dalam bahasa intuitif, menerima maklumat khusus kenderaan dan banyak lagi.

Pengguna tidak perlu membuat akaun baharu serta tidak perlu menambah atau mengaktifkan aplikasi ChatGPT baharu secara berasingan. Arahan boleh dimulakan dengan prompt suara “hello IDA”, dan sekiranya permintaan tersebut tidak dapat ditunaikan oleh sistem IDA, ia akan dibawa ke ke AI kemudian IDA akan memberikan respon.

Volkswagen Golf GTI facelift 2025 – <em>teaser</em> disiar; suis butang biasa ganti kawalan sesentuh, ada ChatGPT

Volkswagen Golf GTI

Volkswagen mengesahkan bahawa data dari kereta tidak boleh diakses oleh ChatGPT, dan sebarang pertanyaan yang diterima serta jawapan yang diberikan akan dipadam serta merta bagi menjamin perlindungan data pelanggannya.

“Terima kasih kepada penyepaduan ChatGPT yang lancar dan kerjasama kukuh dengan rakan kongsi kami, Cerence, kami menawarkan nilai tambah pemacu kami dan akses terus kepada alat penyelidikan berasaskan AI. Ini juga menggariskan kekuatan inovatif produk baharu kami,” kata ketua pembangunan teknikal Volkswagen Kai Grünitz.

VW masih belum memberikan sebarang informasi berkenaan unit rangkaian kuasa pada model kemaskini ini, namun kami jangkakan ia masih menggunakan unit yang sama seperti model sedia ada. Ia menggandingkan enjin petrol EA888 empat silinder turbo berkuasa 245 PS/370 Nm dan juga kotak gear klac berkembar automatik DSG tujuh-kelajuan bagi memacu hanya roda hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required