Mekanisme naiktaraf lesen B2 ke B penuh sedang diperhalusi termasuk had umur, tempoh pemilikan

Mekanisme naiktaraf lesen B2 ke B penuh sedang diperhalusi termasuk had umur, tempoh pemilikan

Kerajaan sedang memperhalusi mekanisme bagi pelaksanaan cadangan naik taraf lesen memandu kelas B2 untuk motosikal kepada B penuh secara automatik. Perkara ini dinyatakan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Menurut beliau, antara perkara yang perlu dipertimbangkan adalah tempoh masa memiliki lesen Kelas B2 dan had umur yang dibenarkan bagi melaksana cadangan terbabit, laporan Bernama.

“Perkara itu akan dimuktamadkan dalam mesyuarat terperinci dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam masa terdekat.

“Apa yang kami bincangkan tadi (semalam), ada tempoh tertentu dari segi umur iaitu pemohon itu mesti berumur 35 tahun ke atas, keduanya memegang lesen B2 untuk satu tempoh yang tertentu, baru layak untuk mendapat B penuh. Perkara ini kita akan muktamadkan bila bermesyuarat dengan JPJ dan JSPT,” katanya.

Mekanisme naiktaraf lesen B2 ke B penuh sedang diperhalusi termasuk had umur, tempoh pemilikan

Beliau berkata demikian sebagai menjawab persoalan berkaitan cadangan menaik taraf lesen Kelas B2 kepada B penuh secara automatik pada sesi libat urus bersama Persatuan Motosikal Malaysia semalam. Sesi berkenaan turut dihadiri Menteri Pengangkutan Anthony Loke dan Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Shamsul Anuar Nasarah.

Mengenai had umur yang sesuai untuk membenarkan lesen terbabit dinaik taraf secara automatik, Ahmad Zahid berkata, antara dipertimbangkan ialah pada usia 35 tahun.

Sementara itu, Loke pula memaklumkan keputusan untuk menaik taraf lesen Kelas B2 kepada B penuh tidak mudah kerana statistik JSPT menunjukkan jumlah mangsa kemalangan raya membabitkan golongan terbabit adalah dalam kalangan 16 hingga 35 tahun.

“Kita lihat data, kalau mereka yang baru dapat lesen B2 diberi lesen B, dia akan bertindak sewenang-wenangnya, kalau berumur sedikit mungkin lebih berpengalaman selain ada tanggungjawab kepada keluarga dan sebagainya,” katanya.

Pada Ogos lalu, Ahmad Zahid dilaporkan berkata pihaknya akan membawa cadangan untuk menaik taraf lesen memandu motosikal bagi kelas B2 kepada B secara automatik ke Kementerian Pengangkutan untuk penelitian. Beliau berpendapat tidak ada masalah berhubung cadangan itu kerana penunggang motosikal yang mempunyai lesen B2 memang memiliki pengalaman menunggang kenderaan berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required