Projek Lebuhraya Pan Borneo Sarawak dapat disiapkan sepenuhnya tahun ini; kini capai 98.9% siap

Projek Lebuhraya Pan Borneo Sarawak dapat disiapkan sepenuhnya tahun ini; kini capai 98.9% siap

Menteri Kerja Raya (KKR), Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, berkata, pihaknya akan memastikan projek Lebuhraya Pan Borneo (LPB) Sarawak dapat disiapkan sepenuhnya tahun ini. Buat setakat ini, katanya, status kemajuan pembinaan projek berkenaan telah mencapai 98.91%.

“Sedikit lagi yang perlu dibuat perubahan kepada reka bentuk kerana (ada beberapa) masalah tanah di lokasi yang terlibat. Itulah yang boleh dikatakan mengapa kita belum mencapai 100% lagi (ketika ini),” katanya seperti dilaporkan Bernama.

Pada Disember lalu, Nanta mengeluarkan kenyataan bahawa jajaran bagi Sarawak ini dijangka boleh dbuka sepenuhnya kepada orang awam sebelum tahun 2024.

Pada masa itu, projek lebuhraya terbabit telah mencapai kemajuan sebanyak 98%. Buat masa ini sebanyak 19 daripada 25 seksyen projek lebuh raya itu siap sepenuhnya dan sudah dibuka kepada orang awam.

LPB Sarawak merangkumi 11 pakej WPC (pakej projek) dengan satu pakej kerja iaitu jajaran Telok Melano ke Semantan sepanjang 33 km. Di mana jajaran Kuching ke Teluk Melano ditandakan sebagai KM 0.0 kerana Telok Melano merupakan lokasi paling hujung di barat daya Sarawak.

Lebuhraya sepanjang 786.41 km dengan kos pembinaan sebanyak RM16.117 bilion ini juga mempunyai tiga Hentian Rehat Dan Rawat dan lima hentian sebelah. Projek LPB Sarawak ini dilancarkan pada tahun 2015, dengan pembinaannya bermula di Telok Melano dan berakhir di Jalan Pujut 7 Link, Miri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required