Berjaya dilapor bakal bersaing dengan YTL untuk projek tol MLFF — telah berunding dengan konsesi

Berjaya dilapor bakal bersaing dengan YTL untuk projek tol MLFF — telah berunding dengan konsesi

Disember tahun lalu, sejumlah 32 syarikat konsesi lebuh raya memprotes langkah kerajaan yang memberikan kontrak bagi multi-lane free-flow toll system (MLFF) kepada syarikat swasta tunggal. Syarikat konsesi berkenaan mendakwa bahawa perjanjian pelantikan dengan KJS-SEP Synergy, sebuah syarikat yang berkait dengan YTL Corporation, telah diberikan tanpa berunding terlebih dahulu dengan konsesi berkenaan, yang akan menanggung kos pelaksanaannya kelak.

Kini ada satu lagi nama yang muncul, dengan Berjaya Group memaklumkan telah meminta sokongan daripada syarikat konsesi lebuh raya untuk melengkapkan bidaan bagi pemasangan sistem MLFF berkenaan, lapor FMT.

Satu sumber memaklumkan portal berita berkenaan, barisan eksekutif kanan syarikat itu telah mengadakan perjumpaan dengan wakil daripada 32 syarikat konsesi tersebut untuk mendapatkan maklum balas sebelum menyerahkan cadagan akhir kepada Kementerian Kerja Raya. Sumber itu juga memaklumkan yang tawaran Berjaya juga lebih menarik berbanding cadangan asal, yang ketika ini sedang dipertimbangkan oleh kerajaan.

Berjaya dilapor bakal bersaing dengan YTL untuk projek tol MLFF — telah berunding dengan konsesi

Antara cadangan yang digariskan adalah untuk konsesi lebuh raya untuk membina gerbang tol MLFF mereka sendiri, sementara BErjaya dan sebuah lagi syarikat lain akan menyediakan servis kutipan tol. Dengan cara ini, konsesi terlibat akan memperoleh pendapatan mereka pada hari berikutnya, seperti yang diamalkan ketika ini.

Laporan itu juga menyebut tentang cadangan konsesi agar syarikat yang menyediakan servis kutipan tol untuk bertanggungjawab tentang ketirisan pendapatan yang muncul selepas penghadang tol ditanggalkan, kerana mereka tidak mahu terbeban untuk mengenal pasti pengguna yang melalui laluan tersebut tanpa membayar tol.

Pihak konsesi itu juga mahu MLFF dilaksanakan hanya di plaza tol utama di Lembah Klang, Johor dan Pulau Pinang, di mana kesasakan lalulintas lebih teruk. Ini adalah mengurangkan kos pelaksanaan sebanyak 30%. Sebelum ini, kos yang terlibat dinyatakan mencecah RM3.46 bilion telah diperuntukkan untuk pelaksanaan MLFF menjelang 2025.

Berjaya dilapor bakal bersaing dengan YTL untuk projek tol MLFF — telah berunding dengan konsesi

Bantahan daripada konsesi lebuh raya terhadap rancangan kerajaan melantik hanya satu syarikat untuk mengendalikan projek MLFF adalah disebabkan kos dan kontrak yang terlibat. Mereka menyatakan mampu melaksanakan sistem tersebut dengan kos 30% lebih rendah berbanding yang dicadangkan oleh YTL, dan menambah bahawa langkah itu turut akan melanggar perjanjian syarikat individu dengan kerajaan yang telah dimeterai sebelum ini.

Mereka mendakwa rancangan YTL akan membolehkan syarikat baru untuk mengambil alih operasi dan proses pengesahan konsesi berkenaan, yang membawa kepada kemungkinan masalah integriti berkaitan pendapatan tol. Di bawah perjanjian berkenaan, kerajaan akan mengumpul antara RM650 juta hingga RM850 juta setahun daripada konsesi berkenaan dalam tempoh 20-tahun.

Kerajaan masih belum membuat sebarang keputusan berkaitan perkara ini. Bulan lalu, dilaporkan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) akan menyiasat pengurusan yang terlibat dalam pelaksanaan MLFF ini di Kementerian Kerja Raya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required