Proton bakal lancarkan EV pertama tak lama lagi — EV kedua 6-8 bulan selepas itu; rebadge Geely Geometry?

Proton bakal lancarkan EV pertama tak lama lagi — EV kedua 6-8 bulan selepas itu; <em>rebadge</em> Geely Geometry?

CEO Proton, Dr. Li Chunrong mendedahkan bahawa syarikat itu bakal memperkenalkan kereta elektrik sendiri dalam masa terdekat. Ini selari dengan apa yang pernah dinyatakan oleh Pengerusi Proton, Datuk Seri Syed Faisal Albar ketika pelancaran Proton S70 November tahun lalu.

Berkongsi perkara berkenaan dalam satu majlis bersama media sempena CNY malam ini, Li memaklumkan yang Proton bukan sahaja akan memperkenalkan sebuah EV, tetapi sebaliknya ada dua model EV. Menurut Li, EV kedua akan tiba dalam tempoh antara enam ke lapan bulan selepas EV pertama diperkenalkan kelak. Namun, tiada perincian lanjut didedahkan setakat ini.

Perkara ini juga selari dengan sasaran yang dinyatakan oleh Timbalan Menteri MITI, Liew Chin Tong di dalam parlimen sebelum ini bahawa Proton mampu mengeluarkan EV pertama menjelang 2025 nanti.

Proton pernah mencuba pembangunan EV sebelum ini dengan menggunakan Iriz sebagai prototaip, lapan tahun lalu. Namun projek berkenaan tidak pernah menjadi kenyataan. Dengan sasaran EV menjelang 2025 untuk Proton seperti yang pernah dinyatakan sebelum ini, masih menjadi tanda tanya tentang model EV yang mana akan dikeluarkan oleh Proton, memandangkan jangka masa yang ada agak singkat.

Adakah ia akan menjadi versi EV bagi model sedia ada ketika ini, atau adakah ia sebuah model yang akan menggunakan model yang sudah dihasilkan Geely? Jenama Geometry oleh Geely ketiak ini sudah ada model yang sesuai, seperti model A, C, E dan Panda. Jalan yang mana agaknya sedang diambil oleh Proton ketika ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required