Proton R&D di Hangzhou akan bangunkan Saga, Iriz/Persona generasi baru — turut libatkan model NEV

Proton R&D di Hangzhou akan bangunkan Saga, Iriz/Persona generasi baru — turut libatkan model NEV

Proton telah berkongsi beberapa perkara berkaitan rancangan masa depan syarikat itu ketika majlis sempena CNY bersama media malam ini. CEO Proton, Dr. Li Chunrong memaklumkan, antara perkara yang menarik itu termasuklah berkaitan model-model asal Proton, yang tidak semua akan digantikan oleh model dari Geely.

Li mengesahkan, Proton akan membuka pusat R&D di Hangzhou, China khusus untuk melanjutkan pembangunan model-model asal Proton yang ketika ini terdiri daripada Saga, Iriz dan Persona. Ini akan membuka jalan kerjasama yang lebih erat bagi pembangunan model tersebut bersama Geely, dan peluang untuk saling memanfaatkan kepakaran antara dua jenama tersebut. Geely juga turut berpangkalan di Hangzhou.

Namun, setakat ini masih belum jelas sekiranya akan ada model baru yang akan dibangunkan daripada model asal Proton berkenaan atau akan menggunakan platform daripada Geely — seperti B-segment Modular Platform (BMA) yang digunakan oleh X50 dan S70.

Dengan perkembangan ini, tiga model asal Proton itu tidak akan digantikan dengan model yang dimiliki Geely ketika ini dan hanya melibatkan aktiviti rebadge semata-mata — kerana akan ada input tempatan yang penting dan besar dalam pembangunannya. Juga, masih belum ada sebarang tempoh waktu dinyatakan berkaitan perkara ini.

Turut disahkan Proton bakal memperkenalkan model Kenderaan Tenaga Baharu (NEV, seperti hibrid atau elektrik) yang menggunakan platfom Saga/Iriz/Persona dan bukannya platform daripada Geely. Ini kemungkinan besar akan menjadi model mild-hybrid yang menggunakan enjin 1.5 liter turbocas tiga-silinder dengan 48-volt belt starter-generator (BSG) daripada X90.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required