Myvi dipandu lawan arus di Lebuhraya PLUS di Johor

Myvi dipandu lawan arus di Lebuhraya PLUS di Johor

Nampak gayanya perbuatan memandu lawan arus semakin menjadi-jadi di negara kita. Semalam, video tular menerusi laman X yang dimuatnaik oleh anthraxxx781 yang memaparkan sebuah Perodua Myvi berwarna perak yang dipandu melawan arus di Lebuhraya PLUS. Menerusi paparan video berkenaan, insiden tersebut berlaku pada petang semalam.

Rakaman dashcam dari kenderaan yang dipandu di lorong laju di Lebuhraya Utara-Selatan di Johor itu, menyaksikan sebuah Honda City Hatchback yang berada di hadapan tiba-tiba dipandu perlahan secara drastik sebelum bertindak memberhentikan kenderaan. Honda City terbabit hampir-hampir bertembung dengan Myvi yang datang dari arah hadapannya. Nasib baik kedua-dua kereta tersebut berjaya mengelak antara satu sama lain, begitu juga dengan kenderaan di belakang yang berjaya dipandu perlahan.

Sebelum ini, Polis Diraja Malaysia (PDRM) banyak kali memberikan peringatan bahawa memandu melawan arus adalah satu kesalahan, di mana tindakan boleh diambil terhadap pemantu atau penunggang jika didapati bersalah di bawah Seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2020.

Ini termasuklah pemanduan yang melulu dan berbahaya, dan mereka yang disabitkan kesalahan boleh dihukum penjara selama tempoh tidak lebih lima tahun, dan denda tidak kurang RM5,000 dan tidak lebih RM15,000. Individu yang disabitkan kesalahan di bawah seksyen ini juga boleh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan lesen memandu untuk tempoh lima tahun dari tarikh sabitan, kata polis sebelum ini.

Harus diingat bahawa tindakan memandu melawan arus trafik ini sangat merbahaya kepada pengguna jalan raya dan boleh membawa maut. Dan terdapat beberapa kejadian sebegini berlaku sebelum ini yang menyebabkan kecederaan dan kematian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required