Perodua Myvi lawan arus di Linkedua JB – libatkan pemandu warga emas, alasan salah masuk jalan

Ketua Polis Daerah Iskandar Puteri, Johor, ACP Rahmat Ariffin telah mengesahkan insiden sebuah Perodua Myvi berwarna perak yang didapati dipandu melawan arus di daerah berkenaan petang semalam.

Menurut Rahmat, semalam pihaknya telah menerima maklumat berkaitan video yang tular di laman Facebook. Video berdurasi 60 saat yang dirakam menerusi dashcam sebuah kenderaan menunjukkan Myvi dengan plat pendaftaran JWH 8557 dipandu secara berbahaya dengan melawan arus di lokasi 13.1J Lebuhraya Linkedua, Johor Baharu.

“Bertindak atas maklumat, pasukan Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Daerah (BSPTD) Iskandar Puteri telah membuat tangkapan ke atas pemandu terbabit iaitu seorang lelaki berbangsa Cina (suspek) berusia 74 tahun di Taman Nusa Bayu, Gelang Patah dan dibawa ke BSPTD bagi membantu siasatan. Kes disiasat di bawah Seksyen 42 Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana memandu secara merbahaya.

“Hasil daripada siasatan yang dijalankan mendapati suspek yang berasal dari Segamat dan pertama kali datang ke Johor Bahru. Semasa kejadian, suspek dalam perjalanan ke rumah rakannya di Nusa Bayu. Suspek tidak tahu selok belok jalan di Johor Bahru dan telah masuk ke jalan yang salah hingga melawan arus seperti mana di dalam video yang tular,” kata Rahmat menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

Sambungnya, orang ramai yang melihat atau mempunyai maklumat berkaitan dengan kejadian tersebut boleh menghubungi BSPTD Iskandar Puteri di talian 07-5101322 untuk membantu siasatan.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) banyak kali memberikan peringatan bahawa memandu melawan arus adalah satu kesalahan, di mana tindakan boleh diambil terhadap pemantu atau penunggang jika didapati bersalah di bawah Seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2020.

Ini termasuklah pemanduan yang melulu dan berbahaya, dan mereka yang disabitkan kesalahan boleh dihukum penjara selama tempoh tidak lebih lima tahun, dan denda tidak kurang RM5,000 dan tidak lebih RM15,000. Individu yang disabitkan kesalahan di bawah seksyen ini juga boleh hilang kelayakan daripada memegang atau mendapatkan lesen memandu untuk tempoh lima tahun dari tarikh sabitan, kata polis sebelum ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required