Penggunaan SmartLane akan diperluas di Lebuhraya lain dengan papan tanda lebih jelas – Ahmad Maslan

Penggunaan SmartLane akan diperluas di Lebuhraya lain dengan papan tanda lebih jelas – Ahmad Maslan

Baru-baru ini terdapat pelbagai konflik dikalangan pengguna jalan raya berkenaan laluan SmartLane yang diwujudkan di beberapa bahagian Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) bagi mengurangkan kesesakan pada waktu puncak. Mungkin kerana maklumat yang diberikan tidak sampai kepada pengguna dan juga papan tanda yang tidak jelas membuatkan ada penunggang motosikal yang memarahi pemandu kereta yang menggunakan lorong kecemasan tersebut ketika SmartLane diaktifkan.

Masalah ini dibangkitkan oleh ahli parlimen Tampin Mohd Isam Mohd Isa dalam sesi persidangan Dewan Rakyat pagi tadi, dan ia dijawab oleh timbalan menteri kerja raya, Datuk Seri Ahmad Maslan.

Penggunaan SmartLane akan diperluas di Lebuhraya lain dengan papan tanda lebih jelas – Ahmad Maslan

Menurutnya, beliau mengakui bahawa papan tanda SmartLane berkenaan memang terlalu kecil, dan masih ramai lagi yang tidak mengetahui kewujudan lorong bagi menyuraikan trafik ketika waktu puncak menggunakan lorong kecemasan berkenaan, seterusnya menyebabkan ada yang ragu-ragu untuk menggunakannya.

Beliau turut menyatakan lorong kecemasan bukan dibuat eksklusif untuk penunggang motosikal, sebaliknya ia turut boleh digunakan untuk menyuraikan trafik pada waktu puncak.

“Lorong kecemasan itu boleh digunakan untuk tujuan merungkaikan kesesakan trafik pada waktu puncak, dan saya akan berbincang dengan PLUS dan juga LLM (Lembaga Lebuhraya Malaysia) supaya SmartLane ini boleh dilihat oleh ramai, dan ia boleh dibuka bukan hanya oleh PLUS, tapi juga oleh lebuhraya-lebuhraya yang lain,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required