Perjanjian konsesi Lebuhraya WISE dijangka ditandatangani seawal pertengahan tahun ini

Perjanjian konsesi Lebuhraya WISE dijangka ditandatangani seawal pertengahan tahun ini

Pengguna WISE arah selatan dapat mengelak Terowong Menora dan ia juga akan dihubungkan ke Lebuhraya WCE (gambar)

Menteri Kerja Raya Datuk Seri Alexander Nanta Linggi mengesahkan perjanjian konsesi Lebuh Raya West Ipoh Span Expressway (WISE) dijangka ditandatangani seawal pertengahan tahun ini.

Lebuhraya WISE sepanjang 60 km dari Gopeng Ke Kuala Kangsar tersebut akan memintas jajaran Terowong Menora di Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS).

Alexander berkata draf awal perjanjian dan hal berkaitan konsesi lebuh raya itu kini masih di peringkat penelitian oleh Unit Kerjasama Awam Swasta (UKAS) Jabatan Perdana Menteri, laporan Berita Harian.

Perjanjian konsesi Lebuhraya WISE dijangka ditandatangani seawal pertengahan tahun ini

“Saya sudah berbincang dengan Ketua Setiausaha Kementerian (Datuk Seri Hasnol Zam Zam Ahmad) dan kita hendak pastikan ia (tandatangan perjanjian konsesi) pada pertengahan tahun ini.

“Sekarang, ia memang di peringkat draf awal perjanjian dan sebagainya oleh UKAS. Kalau kata tahun ini kita tandatangani perjanjian maka sudah semestinya kita minta ia (pembinaan WISE) dipercepatkan,” katanya.

Pada Disember tahun lalu, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Saarani Mohamead berkata Kerajaan Persekutuan meluluskan cadangan pembinaan WISE, dengan projek dibangunkan syarikat konsesi menerusi Inisiatif Pembiayaan Swasta (PFI).

MB Perak itu menjelaskan, WISE akan melengkapkan rangkaian lebuhraya di negeri tersebut yang kerap menghadapi kesesakan teruk terutama di laluan Terowong Menora PLUS. Buat masa ini, pemandu tidak mempunyai alternatif melainkan terpaksa melalui jalan lama yang sempit dari Sungai Siput ke Chemor.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required