Proton sasar jadi tiga jenama automotif paling laris di Bangladesh selepas tiga tahun operasi CKD bermula

Proton sasar jadi tiga jenama automotif paling laris di Bangladesh selepas tiga tahun operasi CKD bermula

Proton mensasarkan untuk menjadi tiga automotif paling laris di Bangladesh dalam masa tiga tahun selepas operasi pemasangan tempatannya (CKD) di negara berkenaan bermula pada hujung tahun ini. Perkara ini disebut oleh CEO syarikat itu, Dr Li Chunrong ketika pelancaran Proton X90 di pasaran Bangladesh 29 Februari lalu.

Di Bangladesh, hak pengedaran kenderaan jenama Proton diberikan kepada Rancon Holdings Berhad. Selain dari X90, Rancon turut telah melancarkan X70 pada pasaran tersebut. Bukan hanya rangkaian pengedar dan pusat servis, kilang pemasangan Proton di Bangladesh ini kelak turut akan diuruskan oleh Rancon.

“Proton yakin Rancon Holdings adalah rakan kongsi yang sempurna untuk Proton berjaya di Bangladesh. Mereka sudah pun menubuhkan rangkaian jualan dan selepas jualan dan akan melabur untuk membina barisan pembuatan untuk memasang kenderaan Proton secara tempatan pada masa hadapan. Dengan lebih banyak tawaran dalam perancangan, serta komitmen kami untuk menyokong semua aspek perkongsian, kami menyasarkan untuk menjadi jenama 3 teratas di Bangladesh dalam tempoh tiga tahun,” kata Dr Li.

Operasi pemasangan tempatan di Bangladesh tersebut akan dimulakan dengan pemasangan X90 yang dijana oleh enjin 1.5 liter tiga-silinder turbo bersama sistem hibrid ringkas 48-Volt. Sebelum kilang tersebut beroperasi, Proton menyatakan bahawa ia yakin dengan status kenderaan tenaga baharu (NEV) pada X90 dapat mewujudkan niche pasaran di negara berkenaan.

Proton sasar jadi tiga jenama automotif paling laris di Bangladesh selepas tiga tahun operasi CKD bermula

Menurut Proton lagi, sasaran untuk menjadi tiga pengeluar teratas di Bangladesh akan dipacu oleh kewujudan kilang pemasangannya di negara itu. Ini kerana dengan adanya kilang berkenaan membolehkan Proton menjual produknya dengan harga yang lebih kompetitif kerana menerima kadar cukai yang lebih rendah.

Selain itu, kilang baharu itu juga “akan menggalakkan pembangunan pekerja tempatan mahir sambil membangkitkan ekosistem vendor melalui pemindahan teknologi, dengan piawaian pengeluaran yang ketat dikuatkuasakan bagi memastikan output sepadan dengan kualiti kenderaan yang dibina di Tanjung Malim,” kata Proton.

“Untuk memastikan kualiti produk di pasaran eksport yang dipasang secara tempatan adalah setara dengan kenderaan yang dibina di Malaysia, Proton bersandar pada pengalamannya manggunakan Volvo Global Quality Standard, yang telah memainkan peranan penting dalam meningkatkan kualiti produk kami. Kami sedar bahawa terdapat banyak cabaran di hadapan kami untuk mencapai tahap ini dan untuk perkongsian ini mencapai matlamatnya, tetapi kami yakin bahawa bersama rakan kongsi kami, jenama Proton boleh menjadi lekapan utamadi Bangladesh,” tambah Dr Li.

Pelancaran Proton X90 di Bangladesh ini telah disempurnakan oleh Haznah Md. Hashim iaitu Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Republik Rakyat Bangladesh. Di sana, Proton X90 ditawarkan dalam dua varian iaitu Premium tujuh-tempat duduk dan juga Flagship enam-tempat duduk. Menurut laporan BNN, model ini dijual pada harga bermula 4,590,000 taka (RM198k) sehingga 4,990,000 Taka (RM215k). Proton turut mengesahkan X90 mendapat sambutan yang baik di mana 25 unit telah didaftarkan dalam tempoh kurang daripada dua minggu selepas pelancarannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required