ANIH keluarkan jadual cadangan waktu perjalanan untuk Lebuhraya KLK, LPT1 bagi Aidilfitri 2024

ANIH keluarkan jadual cadangan waktu perjalanan untuk Lebuhraya KLK, LPT1 bagi Aidilfitri 2024

ANIH Berhad selaku pengendali Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak (KLK) dan Lebuhraya Pantai Timur 1 (LPT1) telah mengeluarkan jadual Cadangan Waktu Perjalanan (TTA) bagi tempoh 6 hingga 7 April dan 13 hingga 14 April 2024 untuk kedua-dua lebuhraya berkenaan sempena Hari Raya Aidilfitri yang bakal disambut tidak lama lagi. Seperti musim perayaan yang lain, kebiasaannya lebuhraya utama di Semenanjung Malaysia bakal mengalami kesesakan luar biasa.

Bagi mengurangkan risiko terperangkap dalam kesesakan lalu lintas di lebuhraya berkenaan, para pengguna diminta untuk merancang perjalanan ke/dari Pantai Timur sewajarnya. Justeru, ANIH menyarankan agar pengguna lebuhrayanya merujuk TTA yang dikeluarkan ini bagi kelancaran perjalanan ke destinasi yang dituju.

Bagi pengguna yang datang dari arah Selangor dan Kuala Lumpur yang menuju ke Pahang, anda disarankan melalui kedua-dua lebuhraya berkenaan antara jam 12 tengahari hingga 4 petang atau 8 malam hingga 11 malam. Bagi yang menuju ke Terengganu pula, disarankan memulakan perjalanan antara jam 9 pagi hingga 12 tengahari atau 8 malam hingga 11 malam. Untuk yang menuju ke Kelantan pula, waktu memulakan perjalanan dicadangkan antara jam 6 pagi hingga 9 pagi atau 5 petang hingga 8 malam. Cadangan waktu berkenaan untuk mereka yang bakal memulakan perjalanan antara 6 atau 7 April.

ANIH keluarkan jadual cadangan waktu perjalanan untuk Lebuhraya KLK, LPT1 bagi Aidilfitri 2024

Manakala untuk mereka yang bakal menuju ke Kuala Lumpur dan Selangor pada tempoh 13 hingga 14 April pula, jika bergerak dari Pahang, anda disarankan memulakan perjalanan antara jam 8 pagi hingga 10 pagi atau 5 petang hingga 7 malam. Untuk yang dari Terengganu pula, disarankan untuk memulakan perjalanan antara jam 11 pagi hingga 1 tengahari atau 7 malam hingga 9 malam. Manakala yang datang dari arah Kelantan pula, disarankan menggunakan kedua-dua lebuhraya berkenaan antara jam 3 petang hingga 5 petang atau 10 malam hingga 12 tengah malam.

Bagi bas ekspres pula, waktu perjalanan yang dicadangkan untuk ke Pantai Timur dari Tol Gombak adalah 9.30 pagi hingga 12 tengahari dan 9.30 malam hingga 12 tengah malam. Justeru kenderaan ringan disarankan agar tidak memasuki Plaza Tol Gombak pada waktu berkenaan.

Dalam masa yang sama, para pengguna dinasihati untuk memastikan baki kad dan e-Wallet Touch ‘n Go adalah mencukupi bagi pembayaran kadar tol. Dan jangan lupa untuk periksa keadaan kenderaan anda terlebih dahulu sebelum memulakan perjalanan. Pastikan ia selamat dipandu. Selain terus memandu dengan berhemah, patuhi saranan papan tanda trafik, had kelajuan yang ditetapkan dan ikuti arahan petugas lebuhraya demi keselamatan semua.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required