Aksi ‘Fast & Furious’ di Lebuhraya Karak – Proton Waja terbalik, dua cedera, tiada kematian dilaporkan

Aksi ‘Fast & Furious’ di Lebuhraya Karak – Proton Waja terbalik, dua cedera, tiada kematian dilaporkan

Semalam tular satu video berdurasi 1 minit 42 saat memaparkan aksi dua buah kereta iaitu sebuah Honda City dan sebuah Proton Waja yang menghimpit antara satu sama lain, yang berakhir dengan kemalangan di mana Waja berkenaan terbabas dan terbalik di tepi jalan.

Menurut Superitenden Zaiham Bin Mohd Kahar, Ketua Polis Daerah Bentong dalam kenyataan yang dikeluarkan semalam, kejadian itu disahkan berlaku di KM 49.9 Lebuhraya Karak-Kuala Lumpur menghala ke Kuala Lumpur kira-kira pukul 10.15 pagi pada 7 April (Ahad) lalu.

Beliau menjelaskan selepas Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (BSPT) IPD Bentong menjalankan siasatan, kemalangan berpunca apabila sebuah kereta jenis Proton Waja yang dipandu oleh seorang lelaki warganegara tempatan berumur 56 tahun bersama anak lelakinya berumur 25 tahun dari Kuantan menuju ke Kedah, telah berlaku pelanggaran di bahagian sisi dengan sebuah lagi kereta jenis Honda yang dipandu oleh seorang lelaki warganegara tempatan berumur 34 tahun.

“Lalu kereta Proton Waja tersebut gagal mengawal kenderaan dan terbabas di kiri jalan masuk ke dalam longkang dan terbalik,” katanya. Beliau menambah, sebelum kemalangan itu berlaku kedua-dua kereta tersebut didapati telah memandu secara melulu, cuai serta himpit-menghimpit antara satu sama lain serta membuat provokasi kerana tidak berpuas hati dengan cara pemanduan masing-masing.

Zaiham turut mengesahkan bahawa tiada sebarang kematian berlaku dalam kejadian itu, di mana kedua-dua pemandu dan penumpang Proton Waja berkenaan hanya mengalami kecederaan ringan. Beliau menyatakan kes ini disiasat di bawah seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987.

Dalam video berkenaan dapat dilihat bermula apabila Proton Waja itu menukar lorong untuk memotong lori secara tiba-tiba dan lambat menyalakan lampu isyarat membelok. Ini menyebabkan Honda City yang sedang memandu laju di lorong kanan tersebut terpaksa membuat brek kecemasan bagi mengelakkan kemalangan. Provokasi antara dua pemandu kereta itu berlaku selepas itu dan berakhir dengan kemalangan tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required