Syarikat penyelenggara jalan diarah bayar ganti rugi RM721k kepada mangsa cedera rempuh jalan rosak

Syarikat penyelenggara jalan diarah bayar ganti rugi RM721k kepada mangsa cedera rempuh jalan rosak

Sebuah syarikat penyelenggara jalan diarah untuk membayar ganti rugi sebanyak RM721,000 iaitu RM352,947.33 untuk ganti rugi khas dan RM368,000 untuk ganti rugi am kepada seorang lelaki yang cedera selepas merempuh jalan berlubang yang tidak diselenggara di Pasir Gudang, tiga tahun lalu.

Perintah tersebut dikeluarkan oleh Hakim, Sazlina Safie di Mahkamah Sesyen Johor Bahru, yang membuat keputusan itu selepas mendapati Razali @ Mohd Leey Subeh, selaku plaintif berjaya membuktikan tuntutannya terhadap Safwa Global Venture (M) Sdn Bhd, syarikat yang dilantik kerajaan negeri untuk menyelenggara jalan berkenaan, laporan Berita Harian.

Razali, 49 tahun, mengalami kecederaan selepas motosikalnya merempuh jalan berlubang berhampiran Taman Kota Masai kira-kira jam 10 malam pada 11 Februari 2021. Beliau memfailkan saman terhadap syarikat berkenaan dan kerajaan negeri sebagai responden pertama dan kedua, masing-masing atas kecederaan dan kerosakan yang dialaminya akibat kejadian itu.

Syarikat penyelenggara jalan diarah bayar ganti rugi RM721k kepada mangsa cedera rempuh jalan rosak

“Mahkamah boleh membuat kesimpulan bahawa dari tarikh kejadian (11 Feb 2021) sehingga kerja-kerja penggalian pada 29 September 2022, lubang itu kekal di tempat kejadian tanpa sebarang pembaikan, seperti yang diakui oleh semua saksi. Mahkamah mendapati isu jalan berlubang di tempat kejadian telah dibuktikan dan diakui oleh defendan.

“Syarikat itu juga mengemukakan kenyataan bercanggah dalam pembelaan mereka apabila pada mulanya mendakwa bahawa mereka tidak melihat sebarang jalan berlubang, tetapi kemudian menemui jalan berlubang yang disebabkan oleh kerja-kerja kemudahan awam,” katanya dalam alasan penghakiman yang disiarkan di laman web kehakiman.

Untuk pengetahuan anda, pengguna mempunyai hak menuntut ganti rugi am atau khas di mahkamah jika mengalami kecederaan mahupun kenderaan mereka rosak akibat halangan di jalan raya. Ini termasuklah mengalami kemalangan akibat lubang dan halangan seperti besi atau dahan pokok di jalan raya menyebabkan kecederaan mahupun sebarang bentuk kerugian, pengguna boleh menuntut ganti rugi am dan khas daripada pihak yang bertanggungjawab terhadap jalan itu. Anda boleh klik pautan laman web Jabatan Bantuan Guaman untuk mengetahui lebih lanjut mengenai prosedur tuntutan berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required