Proton X70 facelift 2024 disahkan — semi-autonomous Tahap 2, termasuk ciri Lane Centering Assist

Proton X70 <em>facelift</em> 2024 disahkan — semi-autonomous Tahap 2, termasuk ciri Lane Centering Assist

Dalam satu taklimat media di Tanjung Malim berkaitan prestasi kawalan kualitinya hari ini, Proton turut memaklumkan yang model SUV X70 facelift akan dilancarkan dalam tahun ini.

Sebelum ini, tidak ada pengesahan rasmi dilakukan berkaitan berita tersebut. Namun, perkara itu telah disebut secara terbuka dalam taklimat berkenaan, disusuli dengan beberapa perincian lain. Antaranya, X70 terbaru itu nanti akan dilengkapi dengan ciri pemanduan semi-autonomous. Tapi bukankah X70 memang sudah dilengkapi ciri berkenaan seperti kawalan melayar adaptif (ACC)? Memang betul, tetapi ia hanya berfungsi pada kelajuan atas 30 km/j (tiada ciri Stop/Go), dan X70 tidak dilengkapi dengan ciri Lane Centering Assist, hanya amaran penukaran lorong yang ada.

Ini berbeza dengan model X50, X90 dan S70 yang dilengkapi dengan Intelligent Cruise Control (ICC), yang menggabungkan ACC dengan fungsi Stop/Go dan Lane Centering Assist. Maka tentunya ciri lebih lengkap ini akan turut diberikan untuk X70 facelift nanti, termasuk ciri Lane Keep Assist (LKA).

Proton X70 <em>facelift</em> 2024 disahkan — semi-autonomous Tahap 2, termasuk ciri Lane Centering Assist

Kita sedia maklum yang X70 akan menerima kemaskini daripada Boyue facelift generasi pertama berdasarkan spyshot yang pernah dilihat. Perubahan yang dilakukan termasuklah lampu utama LED yang lebih tirus, rekaan gril lima-segi (mungkin sama seperti X90), bampar depan yang direka semula dan rekaan rim baru untuk spesifikasi tertinggi dengan saiz 19-inci. Satu pembaharuan yang bahkan tiada pada Boyue: rekaan bampar belakang baru dengan reflektor melintang.

Di dalam, X70 akan kekal dengan rekaan papan pemuka yang sama, dan tidak akan menggunakan papan pemuka baru seperti yang dilihat pada Boyue Pro/Azkarra. Kelengkapan teknologinya juga kemungkinan besar akan sama. Bagaimana dengan Apple CarPlay? Itu kita perlu tunggu dan lihat nanti.

Berdasarkan penawaran sedia ada, boleh dijangkakan enjin X70 facelift nanti masih menggunakan unit 1.5 liter yang menjana 177 PS dan 255 Nm tork, dengan kuasa dihantar ke roda depan melalui transmisi 7DCT. AWD juga mungkin kekal ditawarkan, seperti untuk varian 1.5 Executive ketika ini. Selain itu, ada juga enjin 1.8 liter seperti yang ditawarkan untuk varian paling tinggi X70 1.8 Premium semasa, yang menjana 184 PS dan 300 Nm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required