Proton X70 diberi kemas kini – 1.5 TGDi Premium X hitam guna rim lama, tiada lagi enjin 1.8TGDi

Proton X70 diberi kemas kini – 1.5 TGDi Premium X hitam guna rim lama, tiada lagi enjin 1.8TGDi

Proton memberikan kemas kini kepada model X70, dengan varian 1.5 TGDi Premium X khususnya yang berwarna hitam kini dipasang dengan rim 19 inci rekaan lama seperti pada model sebelum MC. Unit yang menggunakan warna badan lain bagi varian ini masih lagi menggunakan rekaan rim sama seperti sedia ada.

X70 1.5 TGDi Premium X diperkenalkan pertama kali pada Julai 2023, dan perubahan pada bahagian rim ini mungkin dilakukan kerana stok rim sedia ada semakin berkurang. Seperti yang kita tahu, X70 versi facelift akan keluar tidak lama lagi, dan ia akan menggunakan bentuk rim baru yang berbeza. Jadi perubahan yang dibuat pada X70 1.5 TGDi Premium X ini mungkin adalah langkah mengisi jurang antara pengeluaran rim sedia ada dan rim baru pada model facelift.

Kemudiannya, Proton juga kini sudah menghentikan penawaran enjin petrol empat silinder 1.8 liter turbo pada X70, sekaligus menjadikan 1.5 TGDi Premium X sebagai varian paling tinggi bagi model ini. Selain daripada itu, spesifikasi varian 1.5 TGDi Premium X juga dijadikan lebih tinggi dengan kini menerima bumbung suria. Melihat di dalam laman web, X70 1.5 TGDi Premium X dijual pada harga RM126,800 tidak termasuk insurans.

Proton X70 diberi kemas kini – 1.5 TGDi Premium X hitam guna rim lama, tiada lagi enjin 1.8TGDi

Enjin 1.8 liter yang ditawarkan pada X70 sebelum ini diimport dari China, sementara enjin tiga silinder 1.5 liter pula dipasang di dalam negara, iaitu di Tanjung Malim. Dalam keadaan sekarang, enjin 1.5 liter ini boleh menghasilkan 177 PS dan 255 Nm, dipadankan bersama transmisi automatik klac berkembar tujuh kelajuan untuk menghantar kuasa kepada roda hadapan.

Melihat kepada X70 facelift pula, Proton sebelum ini pernah mengesahkan bahawa ia akan datang dengan sistem pemanduan autonomous Level 2 dan besar kemungkinan dilengkapi Intelligent Cruise Control (ICC), yang menggabungkan AC dengan sistem stop and go, lane centring serta lane keeping assist. X70 facelift ini dijangka dilancarkan dalam tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required