Masuk kawasan blind spot jadi penyumbang utama kemalangan antara lori dan motosikal – MIROS

Masuk kawasan blind spot jadi penyumbang utama kemalangan antara lori dan motosikal – MIROS

Kemalangan jalan raya yang melibatkan antara lori dan motosikal kerap terjadi di negara kita dan situasi ini sangat membimbangkan. Menurut Pengerusi Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), Prof Dr Wong Shaw Voon, kemalangan itu terjadi apabila satu kenderaan berlanggar dengan kenderaan lain yang memasuki kawasan blind spot atau titik buta, laporan Berita Harian.

Pengerusi Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), Prof Dr Wong Shaw Voon, berkata kemalangan itu terjadi apabila satu kenderaan berlanggar dengan kenderaan lain yang memasuki kawasan titik buta.

“Kenderaan berat seperti lori dan treler mempunyai titik buta yang lebih banyak dan besar berbanding motosikal dan kereta. Hal ini membuatkan bayangan motosikal dan kereta tidak dapat dilihat pemandu kenderaan berat apabila memasuki titik buta terutama di selekoh tajam,” kata Dr Wong.

Masuk kawasan blind spot jadi penyumbang utama kemalangan antara lori dan motosikal – MIROS

Tambah beliau, penggunaan kamera papan pemuka atau dashcam bagi setiap kenderaan digalakkan bagi membantu siasatan polis berkaitan kes langgar lari.

“Cari kamera papan pemuka yang mampu milik serta mempunyai kualiti video yang baik bagi memudahkan mengenal pasti ciri-ciri kenderaan terbabit. Bagi pemandu yang sudah lama mempunyai kamera papan pemuka, mereka perlu selenggara dari semasa ke semasa untuk mengelakkan perkara seperti kad memori rosak atau kualiti video teruk berlaku,” katanya.

Jelas beliau lagi, kes langgar lari sukar dibendung jika masyarakat tidak dipupuk dengan sikap bertanggungjawab terhadap suatu masalah.

“Langgar dan lari adalah pilihan individu kerana mereka ingin mengelak daripada terkena hukuman ataupun denda. Bagi mengatasi masalah ini, kita perlu mendidik masyarakat kita dengan sifat tanggungjawab, berani mengaku kesalahan yang telah dilakukan serta menghadapi hukumannya. Pihak kami sedang berusaha untuk syarikat dan komuniti membabitkan diri dalam mengatasi perkara ini,” katanya.

Menurut Profesor Madya Dr. Munzilah Md. Rohani, Fakulti Kejuruteraan Awam dan Alam Bina, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) Universiti Tun Hussien Onn, titik buta adalah kawasan di sisi kenderaan yang tidak dapat dilihat oleh pemandu melalui cermin belakang, cermin sisi atau peranti kamera kenderaan yang sedang dipandu. Titik buta ini terhasil dari had reka bentuk kenderaan, yang mana pada kedudukan tertentu, pemandu tidak akan dapat melihat aktiviti sekitar kenderaan tanpa bergerak dari posisi pemanduan biasa.

Pemandangan pemandu akan terhalang oleh sudut pandangan yang terlindung. Walaupun hampir kesemua jenis kenderaan mempunyai had yang menyebabkan terhasilnya titik buta, terdapat juga kenderaan yang tidak mempunya titik buta iaitu basikal dan motosikal. Tetapi dua jenis kenderaan ini paling kerap juga terlibat dengan kemalangan yang disebabkan oleh titik buta kenderaan lain, atau dengan ringkasnya mereka ini tidak dapat dilihat oleh pemandu kenderaan lain.

Semakin jauh dan semakin besar sudut pandangan yang boleh capai ketika dalam kedudukan badan mengawal stereng dan pemanduan bermaksud semakin besar kebolehan kita untuk melihat bahaya yang mungkin menghampiri kita. Zon titik buta pula adalah yang sebaliknya, iaitu sudut atau kedudukan di sekeliling kenderaan yang tidak kelihatan melalui cermin pandang belakang serta cermin sisi kenderaan yang sedang dipandu.

Dimensi dan reka bentuk kenderaan serta jarak kedudukan antara pemandu dan stereng boleh mempengaruhi saiz dan kedudukan titik buta. Semakin besar dan tinggi kenderaan contohnya, lori, bas dan van, semakin besar zon titik buta terhasil. Selain itu reka bentuk bahagian tiang yang memegang sisi cermin hadapan kenderaan juga turut sama mempengaruhi kedudukan titik buta. Tiang ini boleh menghalang penglihatan pemandu terutama ketika hendak membelok di persimpangan.

Sebagai pemandu atau penunggang motosikal, apa yang boleh anda lakukan ialah sesuaikan kedudukan cermin sisi dan cermin pandang belakang agar dapat memberikan sudut pandangan yang lebih luas. Penggunaan cermin atau kamera tambahan boleh memberi manfaat keselamatan kepada anda di atas jalan.

Jangan lupa untuk guna kedua-dua cermin sisi dan cermin pandang belakang setiap kali hendak menukar lorong. Selain penglihatan melalui cermin, sebaiknya ambil sedikit masa untuk pusingkan kepala dan badan untuk melihat sebelah kenderaan anda untuk betul-betul memastikan sekiranya ada objek yang mungin tidak dapat dilihat melalui cermin sebelum menukar lorong. Paling penting, ketahui dan sentiasa peka serta beri perhatian kepada zon titik buta kenderaan lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required