Malaysia laksana ujian rintis kod QR pelepasan imigresen di sempadan Johor-Singapura mulai Jun

Malaysia laksana ujian rintis kod QR pelepasan imigresen di sempadan Johor-Singapura mulai Jun

Pada Mac lalu, Singapura mengumumkan semua warga asing yang tiba dan keluar dari negara berkenaan dengan menaiki kereta sama menerusi pusat pemeriksaan Tuas atau pun Woodlands boleh menggunakan kod QR berbanding passport, untuk pelepasan imigresen yang lebih mudah dan pantas.

Kini, Malaysia juga menyasarkan langkah yang sama, dan bakal melaksanakan ujian rintis kod QR bagi pelepasan imigresen di pintu masuk sempadan negara di Johor, laporan The Star. Projek rintis ini akan bermula Jun ini di kedua-dua fasiliti kuarantin, imigresen dan kastam di Bangunan Sultan Iskandar (BSI) dan Kompleks Sultan Abu Bakar (KSAB).

“Perancangan awaluntuk projek perintis dijalankan bermula Jun. Bagaimanapun, ada kemungkinan perkara ini dilaksanakan pada tarikh yang lain. Ia bergantung kepada sama ada infrastruktur dan sistem yang dibangunkan untuk pelepasan kod QR sudah siap pada masa tersebut,” kata pengarah imigresen negeri Baharuddin Tahir kepada penerbitan akhbar terbabit.

Katanya, pelepasan kod QR hanya akan digunakan untuk bas kilang yang melalui BSI dan KSAB dalam tempoh percubaan dijalankan. “Kami hanya akan menjalankan projek perintis ini melibatkan bas kilang. Jika semuanya berjalan lancar, ia kemudiannya akan diperluaskan merangkumi mod pengangkutan lain,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required