Beijing 2024: Hyundai Santa Fe generasi kelima dipamer — SUV rekaan berkotak, saiz lebih besar

Beijing 2024: Hyundai Santa Fe generasi kelima dipamer — SUV rekaan berkotak, saiz lebih besar

Antara model SUV terkini yang turut membuat penampilan di Auto China 2024 ialah Hyundai Santa Fe generasi kelima. Dengan reka bentuk yang lari jauh daripada model generasi sebelumnya, saiz keseluruhannya juga bertambah — dengan kini kembali menerapkan lebih banyak elemen bersegi dan berkotak.

Dalam penampilan generasi terbarunya ini, Santa Fe mempunyai ukuran dimensi 4,831 mm panjang, 1,900 mm lebar, 1,770 mm tinggi serta jarak roda 2,814 mm.

Antara sentuhan rekaan yang unik bagi Hyundai Santa Fe ini ialah bentuk H yang ada pada lampu depannya, sementara riang gelap memberikan imej bumbung terapung untuk SUV besar ini. Lengkung tayarnya juga lebih bersegi dan bukannya dengan lekuk seperti kebiasaannya. Di belakang pula, kedudukan ekzos yang kemas di bawah bampar.

Ketika pengenalan sulungnya di pentas global pada Julai tahun lalu, lencana “2.5T” yang digunakan mencadangkan bahawa model ini dilengkapi dengan enjin Smartstream G2.5 T-GDI yang menjana 281 PS dan 422 Nm. Namun, unit yang dipamerkan di Beijing ini tidak datang dengan lencana tersebut. Apa yang ada dinyatakan ialah HTRAC, yang merupakan sistem pacuan semua roda untuk Hyundai.

Beijing 2024: Hyundai Santa Fe generasi kelima dipamer — SUV rekaan berkotak, saiz lebih besar

Dalam kabin, SUV ini dilengkapi dengan Paparan Lengkung Panoramik yang menggabungkan panel instrumen 12.3-inci dengan skrin infotainmen, yang disudutkan lebih kepada pemandu. Tuil gear pula tidak lagi berada di konsol tengah, sebaliknyadi kolum stereng. Di konsol tengah kini lebih lapang, dan diganti dengan ciri pengecasan tanpa wayar.

Banyak ruang simpanan kecil tersedia di dalam kabin. Selain itu, sama juga seperti rekaan di luar, bahagian dalam juga banyak menerapkan unsur garisan lurus di dalam — tiada lagi garis lengkung seperti yang pernah dilihat untuk model generasi keempat.

Penggunaan skim warna yang cerah juga menambahkan lagi rasa ruang yang luas kabinnya. Material yang digunakan juga adalah dari jenis kitar semula dan mesra alam, seperti plastik dan lapik bumbung suede. Hyundai Santa Fe kini nampak lebih matang, kan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required