Aston Martin Vantage 2024 dilancarkan di Malaysia – coupe dua pintu enjin V8 4.0L 665 PS, RM2.4 juta

Aston Martin Vantage 2024 dilancarkan di Malaysia – coupe dua pintu enjin V8 4.0L 665 PS, RM2.4 juta

Aston Martin Vantage 2024, yang menerima pelbagai peningkatan berbanding model sebelumnya kini dilancarkan secara rasmi untuk pasaran Malaysia, pada harga RM2.37 juta dalam keadaan asas tidak termasuk barangan tambahan atau personalisasi lain.

Tetapan enjin hadapan, pacuan roda belakang masih dikekalkan pada model dua pintu ini, dengan penggeraknya terdiri daripada enjin petrol V8 4.0 liter biturbo bersama transmisi automatik lapan kelajuan ZF, mampu menghasilkan kuasa 665 PS dan 800 Nm – 155 PS dan 115 Nm lebih tinggi berbanding sebelum ini. Pecutan 0-100 km/j dapat dilakukan dalam masa 3.4 saat, sebelum mencapai kelajuan maksimum 325 km/j.

Selain perubahan di bahagian luar, Vantage 2024 ini juga menerima naik taraf teknikal termasuk profail cam dan nisbah mampatan yang diubah, pengecas turbo lebih besar serta sistem penyejukan yang ditambah elok, demi mencapai kuasa yang dinyatakan tadi.

Casis kenderaan ini turut dinaik taraf untuk menjadi lebih tegap, sementara sistem kawalan dinamik mendapat input daripada pelbagai sensor termasuk pada enjin, transmisi, brek, differential elektronik serta IMU six-axis, untuk dihantar kepada program pengurusan stabiliti elektronik kenderaan.

Rim Vantage 2024 menggunakan unit 21 inci, dengan lebar 9.5J di hadapan dan 11.5J di belakang, dibalut masing-masing tayar 275/35R21 103Y dan 325/30R21 108Y. Dalam keadaan standard, brek yang diberi adalah cakera besi 400 mm di hadapan dan 360 mm di belakang, tetapi ia boleh dinaik taraf kepada cakera karbon seramik yang 27 kg lebih ringan.

Memandangkan model ini sudah lama tidak dinaik taraf, bahagian dalamnya juga diubah dengan susun atur baru Aston Martin, seperti yang digunakan pada DB12. Melengkapi senarai aksesorinya adalah skrin infotainmen 10.25 inci yang boleh disambung kepada Apple CarPlay tanpa wayar serta sistem bunyi 11 pembesar suara (boleh dinaik taraf kepada unit Bowers & Wilkins 15 pembesar suara).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required