Stesen KTM Segamat baharu telah mula beroperasi

Stesen KTM Segamat baharu telah mula beroperasi

Pastinya ini menjadi khabar gembira buat warga Segamat, Johor, kerana telah pun memiliki stesen keretapi baharu. KTMB telah pun mengumumkan pemindahan operasi dari stesen sementara Segamat ke stesen Segamat (Baharu) yang bermula sejak jam 7 pagi tadi (15 Mei 2024).

Pemindahan operasi Stesen sementara Segamat Ke Stesen Segamat (Baharu) ini adalah bagi migrasi Projek Landasan Berkembar Elektrik Gemas – Johor Bahru. Stesen keretapi baharu ini terletak di Jalan Stesen, berhampiran dengan stesen bas – rujuk peta di atas untuk gambaran lebih tepat.

Bulan lalu, KTMB telah mengeluarkan teaser berkenaan dengan perkhidmatan tren ETS di Segamat, Johor yang akan bermupa pada 1 Julai ini. Buat masa ini, perkhidmatan ETS adalah dari Padang Besar di utara ke Gemas, Negeri Sembilan di Selatan, jadi inilah pertama kali ETS akan beroperasi di Johor.

Stesen KTM Segamat baharu telah mula beroperasi

Pada September tahun lalu, dilaporkan Projek Landasan Berkembar Sistem Tren Elektrik (ETS) Gemas-Johor Bahru dijangka boleh digunakan sepenuhnya pada April 2025.

Perkhidmatan ETS ini menghubungkan laluan dari Padang Besar, Perlis ke Johor Bahru, Johor. Untuk laluan Gemas-JB, ia melibatkan jarak sepanjang 192 kilometer dan akan melalui 11 stesen, antaranya Segamat, Kluang, Labis, Bekok, Paloh, Rengam, Layang-layang, Mengkibol, Kulai dan Kempas Baru.

Ia akan dilengkapi dengan tren berkuasa 25,000 voltan yang bergerak selaju 140 kilometer sejam. Anggaran masa perjalanan dari KL Sentral ke JB Sentral adalah tiga jam 30 minit. Manakala dari stesen Segamat ke JB Sentral memakan masa sejam 30 minit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required