GAC Aion Y Plus di Malaysia — dua varian, bateri 63.2 kWh, jarak perjalanan 490 km; harga bermula RM120k

GAC Aion Y Plus di Malaysia — dua varian, bateri 63.2 kWh, jarak perjalanan 490 km; harga bermula RM120k

WTC Automotif (M) Sdn Bhd (WTCA) hari ini memperkenalkan secara rasmi buat pertama kali model GAC Aion Y Plus 2024, sebuah crossover elektrik untuk pasaran Malaysia. WTCA merupakan anak syarikat Warisan TC Holdings Bhd dan merupakan pengedar tunggal bagi kenderaan elektrik GAC Aion di sini.

Untuk pasaran tempatan, GAC Aion ditawarkan dalam dua varian, iaitu Elite (RM119,800) dan Premium (RM135,800). Tujuh pilihan warna diberikan dan lima warna ruang dalaman disediakan, menjadikan 35 kombinasi kesemuanya yang boleh dipilih oleh pelanggan.

Pakej lepas jualan dengan jaminan komprehensif juga disediakan, termasuklah jaminan lapan tahun/160,000 km bagi kenderaan, dan juga jaminan lapan tahun/200,000 km bagi bateri EV, motor elektrik dan kawalan elektriknya.

GAC Aion Y Plus di Malaysia — dua varian, bateri 63.2 kWh, jarak perjalanan 490 km; harga bermula RM120k

Sempena dengan pengenalan ini, WTCA juga menawarkan 200 pelanggan terawal yang membuat tempahan bagi GAC Aion Y Plus ini pengecas wallbox 7 kW di rumah secara percuma (yang bernilai RM3,500) serta kredit pengecasan JomCharge percuma bernilai RM1,000.

Dari segi rekaan luaran, Aion Y Plus menggabungkan elemen dari SUV dan juga imej canggih. Antaranya termasuk lampu utama LED Angel Wing, lampu belakang LED Skyline, pemegang pintu tersorok, bumbung panoramik bagi kedua-dua varian serta rim 17-inci bagi Elite dan 18-inci bagi Premium.

Model ini dilengkapi dengan bateri Magazine 63.2 kWh 2.0 dari jenis lithium iron phosphate (LFP). Dengan kitaran NEDC akan memberikan jarak perjalanan sejauh 490 km. Untuk pengecasan pula, kedua-duanya hadir dengan pengecas dalaman AC 6.6 kW (Type 2) yang turut boleh menampung sehingga 80 kW pengecasan pantas DC (CCS2).

GAC Aion Y Plus di Malaysia — dua varian, bateri 63.2 kWh, jarak perjalanan 490 km; harga bermula RM120k

Kedua-dua varian ini menggunakan sebuah motor elektrik pacuan depan yang menjana sebanyak 150 kW (204 PS) dan 225 Nm. Ini membolehkan kereta ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa 8.5 saat. Ia juga hadir dengan fungsi pemanduan pedal tunggal i-Pedal.

Ruang kabinnya luas, dengan kerusi larasan kuasa enam-arah untuk pemandu, skrin kluster instrumen 10.25-inci digital, sistem tanpa kunci, kawalan pendingin automatik dengan corong di belakang termasuk penapis udara PM2.5 sedia ada serta skrin sentuh 14.6-inci untuk infotainmen dengan sambungan Apple CarPlay.

Khusus untuk varian Premium, ada tambahan kerusi berliang, kerusi penumpang depan larasan kuasa, pengecas telefon tanpa wayar serta lampu ambient 32-warna. Ruang barangan yang tersedia pula ialah 405 liter, dan boleh dilanjutkan menjadi 1,200 liter, dengan varian Premium dilengkapi ciri pintu barangan berkuasa bebas kendalian tangan.

Bagi aspek keselamatan pula, GAC Aion Y Plus datang dengan enam beg udara, serta ciri umum lain seperti ABS, kawalan kestabilan, Hill Hold Control, peninjau 360-darjah dan sistem pemantau tekanan tayar — ini untuk kedua-dua varian.

Selebihnya, Premium turut dilenkapi dengan barisan ciri keselamatan aktif ADAS pemanduan autonomous Tahap 2, yang terdiri antaranya daripada Adaptive Cruise Control (ACC) dengan fungsi Stop & Go dan Intelligent Cruise Assist, Forward Collision Warning (FCW), Autonomous Emergency Braking (AEB), Lane-Departure Warning (LDW) dengan Lane-Keeping Assist (LKA), serta Traffic Jam Assist (TJA).

GAC Aion Y Plus Premium

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required