Honda NX500 dilancar untuk pasaran M’sia – RM37k

Honda NX500 dilancar untuk pasaran M’sia – RM37k

Turut dilancarkan oleh Boon Siew Honda di Malaysia Autoshow 2024 adalah NX500. Ia adalah model pengganti kepada CB500X sebelum ini, dan ditawarkan pada harga RM37,099 tidak termasuk insurans, dalam pilihan tiga warna iaitu Pearl Horizon White, Grand Prix Red dan Mat Gun Powder Metallic.

Bentuk asas motosikal ini masih sama dengan CB500X, tetapi kesemua panel badannya telah diubah, termasuk lampu LED hadapan dan belakang, dengan rekaan yang lebih kemas dan bersih. Rekaan rim 19 inci di hadapan dan 17 inci di belakangnya juga adalah baru, dan mencatat berat tiga kilogram lebih ringan berbanding rim CB500X.

Pada bahagian kokpit, NX500 mendapat skrin TFT lima inci berwarna penuh, yang boleh dihubungkan kepada telefon pintar melalui aplikasi Honda RoadSync dan memaparkan informasi penting termasuk penunjuk arah navigasi. Selain daripada itu, model ini juga mendapat sistem kawalan cengkaman Honda Selectable Torque Control (HSTC) yang boleh ditutup jika mahu.

Enjin masih lagi sama, iaitu unit dua silinder selari 471 cc, mampu menghasilkan 49 hp pada 8,600 rpm dan tork 45 Nm pada 6,500 rpm, dipadankan bersama transmisi enam kelajuan dengan klac jenis slip & assist serta sistem pacuan rantai.

Memegang roda motosikal ini adalah suspensi yang terdiri daripada fork USD Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) 41 mm tanpa pelarasan dan monoshock dengan pelarasan pra beban, sementara brek pula terdiri daripada set cakera berkembar 296 mm dengan angkup dua piston di hadapan, dan cakera tunggal 240 mm dengan angkup satu piston di belakang.

Turut diberi pada NX500 adalah tangki bahan api 17.5 liter serta brek ABS dual-channel. Berat keseluruhan NX500 adalah 196 kg termasuk minyak dan tinggi tempat duduknya adalah 830 mm dalam keadaan standard.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required