Chery Tiggo 8 Pro e+ PHEV dipertonton di M’sia – 326 PS, 545 Nm, jarak EV hingga 80 km, bakal dilancar?

Chery Tiggo 8 Pro e+ PHEV dipertonton di M’sia – 326 PS, 545 Nm, jarak EV hingga 80 km, bakal dilancar?

Baru-baru ini, Chery Malaysia telah pun mempertontonkan versi plug-in hybrid bagi Tiggo 8 Pro, e+, yang merupakan unit pemanduan sebelah kiri dalam acara Malaysia Autoshow 2024.

Ia diberikan ejin yang sama dengan Omoda 5 iaitu 1.5 liter pengecas turbo empat-silider berkuasa 156 PS dan tork 230 Nm dengan padanan motor elektrik berkembar yang disepadukan bersama transmisi hibrid (DHT) tiga-kelajuan. Jumlah keseluruhan kuasa yang terhasil cecah 326 PS dan tork 545 Nm.

Di China, Tiggo 8 Pro e+ ditawarkan dengan dua saiz bateri iaitu yang paling kecil mampu memberikan jarak elektrik hingga 42 km mengikut kitaran WLTP, dan yang paling besar dengan unit 19.27 kWh berkeupayaan memacu SUV ini hingga 80 km. Kesemua model menyokong pengecas pantas DC hingga 29 kW, dan juga pengecas AC 6.6 kW. Bateri yang lebih besar juga boleh berfungsi sebagai vehicle-to-load (V2L) sehingga 3.3 kW.

Chery berkata PHEV ini memiliki sembilan mod operasi dengan mod motor elektrik tunggal, dwi-motor elektrik, series dan extended range, direct engine drive mode dan parallel drive mode. Walau pun ada perbezaan antara operasi motor-tunggal dan dwi-motor, Tiggo 8 Pro e+ masih tetap kenderaan pacuan roda-hadapan.

Empat mod lagi bagi model ini berkaitan dengan pemulihan tenaga iaitu mod pengecasan dan parkir, mod pengecasan dan pemanduan, penjanaan semula tenaga brek motor tunggal dan penjanaan semula tenaga brek dwi-motor.

Ada lagi sedikit perbezaan di bahagian luar, tidak seperti di China yag menerima keseluruhan bahagian hujung hadapan baharu. Ia ditampilkan dengan ciri yang sama dengan versi petrol iaitu gril hadapan “galaxy” gaya-Audi yang menyerlah, lampu utama LED trapezoidal dengan lampu nyalaan siang bentuk-L berkembar, pintu krom dan jaluran tingkap serta lampu belakang sepenuhnya, Malah roda aloi dua-tona 19-inci juga sama dengan versi petrol.

Chery Tiggo 8 Pro e+ PHEV dipertonton di M’sia – 326 PS, 545 Nm, jarak EV hingga 80 km, bakal dilancar?

Hanya ada tiga ciri kelengkapan yang membezakannya iaitu pintu port pengecasan pada fender kiri hadapan, lingkaran biru pada perumah tempat minyak dan juga diffuser baharu yang mengeluarkan dua ekzos sebenar. Tapi ini bukanlah suatu kejutan kerana ciri ini juga boleh dilihat pda Omoda 5 dengan enjin yang sama.

Bahagian dalamnya juga ada persamaan, masih mengekalkan bentangan tujuh-tempat duduk, papan pemuka diinspirasi dari Mercedes (penuh dengan panel paparan cermin hadapan bersama skrin berkembar 12.3-inci) dan skim warna hitam dan coklat. Hanya yang membezakannya adalah kemasan biru pada pemilih gear elektronik.

Buat masa ini tiada perincian bilakah ia bakal memasuki pasaran tempatan, namun difahamkan ia akan hadir dalam bentuk pemasangan tempatan CKD. Sepatutnya ia dijadualkan tiba pada awal tahun ini namun ternyata sudah tersasar jauh. Apa pun kena nantikan perkembangan selanjutnya dari Chery Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required