Toyota, Subaru dan Mazda setuju bina enjin bersama untuk sistem hibrid, guna bahan api neutral karbon

Toyota, Subaru dan Mazda setuju bina enjin bersama untuk sistem hibrid, guna bahan api neutral karbon

Subaru dan Mazda kini secara rasmi bersetuju untuk menyertai Toyota dalam menerokai pendekatan Multipathway, iaitu solusi bagi mencapai neutraliti karbon dengan pelbagai cara dan bukan hanya bergantung kepada teknologi kenderaan elektrik (EV). Dalam satu acara yang dikenali sebagai Multipathway Workshop yang berlangsung di Jepun hari ini, ketiga-tiga jenama tersebut mengumumkan bakal berkerjasama bagi membangunkan enjin-enjin generasi baharu untuk digandingkan dalam sistem hibrid elektrik, serta beroperasi menggunakan bahan api yang lebih mesra alam.

“Subaru, Toyota, dan Mazda sentiasa dipandu oleh kefahaman yang mendalam terhadap gaya hidup lestari pelanggan-pelanggannya. Persefahaman ini telah membawa ketiga-tiga syarikat ini untuk membangunkan enjin-enjin signatur masing-masing yang bukan hanya mewakili setiap jenama malah turut untuk memenuhi keperluan dan keutamaan unik pelanggan-pelanggannya,” kata kenyataan bersama yang dikeluarkan ketiga-tiga jenama itu.

Enjin-enjin signatur yang dimaksudkan adalah enjin Boxer dengan titik graviti rendah yang dibangunkan oleh Subaru, enjin Wankel Rotary yang kompak dibangunkan oleh Mazda, dan enjin empat silinder-sebaris berkuasa tinggi dihasilkan oleh Toyota.

“Dalam mencapai penyahkarbonan, ketiga-tiga syarikat telah memfokuskan karbon sebagai musuh dan berusaha untuk mengembangkan lagi pilihan dengan menggunakan minat serta kegunaan. Pemikiran ini telah memacu usaha bagi memastikan masa hadapan rantaian bekalan dan pekerjaan berkaitan enjin selamat. Di bawah situasi yang melampau ketika berlumba, ketika-tiga syarikat telah berusaha untuk meluaskan pilihan unit rangkaian kuasa dan bahan api dengan bersaing menggunakan kenderaan yang dikuasakan hidrogen cecair dan bahan api neutral karbon.

“Proses ini telah menjelaskan peranan yang akan dimainkan oleh enjin masa depan dalam mencapai neutraliti karbon. Dengan enjin generasi akan datang, ketiga-tiga syarikat akan berusaha untuk bukan sahaja meningkatkan prestasi enjin itu sendiri tetapi juga mengoptimumkan penyepaduannya dengan unit rangkaian kuasa elektrik, memanfaatkan kelebihan masing-masing,” kata kenyataan itu lagi.

Ini bermaksud enjin-enjin yang bakal dibangunkan tersebut kelak turut akan direka kompak bagi memudahkan ia dipakejkan bersama unit rangkaian kuasa elektrik, membolehkan penutup ruang enjin turut dihasilkan lebih rendah bagi mendapatkan kesan aerodinamik lebih baik bagi mendapatkan kadar penggunaan bahan api lebih baik.

Manakala untuk bahan api neutral karbon, pakatan ini akan bekerjasama dengan beberapa syarikat petroleum seperti Eneos, Idemitsu dan Mitsubishi Heavy Industries. Bukan itu sahaja enjin-enjin yang bakal dibangunkan tersebut turut akan dipastikan boleh beroperasi dengan bahan bakar sintetik, bahan bakar-bio dan juga hidrogen cecair, untuk tidak hanya mengharapkan bahan bakar neutral karbon.

“Mencapai masyarakat neutral karbon adalah satu cabaran yang mesti digalas oleh semua industri dan masyarakat Jepun secara keseluruhan. Sambil kami terus memperhalusi teknologi elektrifikasi, kami juga akan meningkatkan enjin boxer kami dengan matlamat untuk menggunakan bahan api neutral karbon pada masa hadapan. Bergerak kehadapan, ketiga-tiga syarikat yang berkongsi aspirasi yang sama akan terus memajukan usaha mencapai kecemerlangan yang mampan dalam pembuatan kereta Jepun,” kata Atsushi Osaki, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif, Subaru Corporation.

“Untuk menyediakan pelanggan kami dengan pelbagai pilihan untuk mencapai neutraliti karbon, adalah perlu untuk menyahut cabaran bagi mengevolusikan enjin selaras dengan persekitaran tenaga masa depan. Ketiga-tiga syarikat, yang berkongsi aspirasi yang sama, akan memperhalusi teknologi enjin melalui persaingan mesra,” kata Koji Sato, Presiden, Ahli Lembaga Pengarah dan CEO, Toyota Motor Corporation.

“Kami akan terus menawarkan pelanggan kereta yang menarik dengan mengasah enjin pembakaran dalaman untuk era elektrifikasi dan memperluaskan kemungkinan pelbagai cara untuk mencapai neutraliti karbon. Memandangkan keserasian enjin rotary dengan elektrikfikasi dan bahan api neutral karbon, Mazda akan terus membangunkan teknologi melalui penciptaan bersama dan persaingan untuk memastikan ia dapat menyumbang secara meluas kepada masyarakat,” kata Masahiro Moro, Wakil Pengarah, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif, Mazda Motor Corporation.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required