Mercedes-Benz GLB facelift 2024 bakal dilancar di Malaysia – akan dapat teknologi hibrid ringkas?

Mercedes-Benz GLB facelift 2024 bakal dilancar di Malaysia – akan dapat teknologi hibrid ringkas?

Mercedes-Benz Malaysia (MBM) menunjukkan teaser menerusi laman media sosialnya mengenai GLB facelift baharu yang bakal tiba di negara ini tidak lama lagi. SUV yang dipertingkatkan ini mula diperkenalkan di peringkat global pada Mac tahun lalu, membawakan teknologi hibrid ringkas di samping perubahan kit kelengkapan dan penggayaan.

Perubahan luaran yang jelas kelihatan ialah lampu nyalaan siang (DRL), yang kini menempatkan jaluran lampu di bahagian atas pada setiap kluster lampu utama. Pada model pre-facelift, DRL berada di bawah bahagian atas kanan dan kiri kluster.

Di dalamnya pula, Mercedes-Benz User Experience (MBUX) dikekalkan dengan dwi skrin lebar 10.25-inci bersama larasan konfigurasi yang lebih tinggi, tetapi menerima tema paparan baharu dengan Intelligent Voice Assistant dan beberapa pilihan mini-games.

Untuk penjana kuasanya, semua varian petrol termasuk GLB180, GLB200, GLB220 4Matic dan GLB250 4Matic kini didatangkan dengan teknologi hibrid ringkas 48V. Untuk varian GLB180 dan GLB200 dipadankan dengan enjin 1.3 liter pengecas turbo empat-silinder sebaris yang mampu memberikan kuasa antara 136 dan 163 PS (134 hp/100 kW dan 161 hp/120 kW).

Sementara itu, varian GLB220 4Matic danGLB250 4Matic pula menampilkan unit 2.0 liter yang mampu memberikan kuasa antara 190 dan 224 PS (188 hp/140 kW dan 221 hp/165 kW). Bergantung pada enjin, transmisi yang diberikan sama ada dwi-klac tujuh-kelajuan atau lapan-kelajuan.

GLB pertama kali dilancarkan di sini pada September 2020 sebagai model import sepenuhnya (CBU) yang menawarkan tiga varian, termasuk dua varian tujuh-tempat duduk (GLB200 dan GLB250 4Matic) dan varian tunggal lima-tempat-duduk (GLB35 4Matic). Kita akan mengetahui lebih banyak perincian mengenai GLB facelift ini apabila ia dlancarkan di Malaysia tidak lama lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required