Leapmotor T03 di Malaysia — EV asas saiz Perodua Axia, 95 PS, jarak perjalanan 280 km WLTP

Leapmotor T03 di Malaysia — EV asas saiz Perodua Axia, 95 PS, jarak perjalanan 280 km WLTP

Selain model SUV Leapmotor C10 yang mula ditunjukkan di Malaysia sebelum ini, Stellantis Malaysia turut mempamerkan model kompak elektrik T03 ketika Malaysia Autoshow yang berlangsung minggu lalu.

Walaupun hanya mendedahkan perancangan untuk membawa masuk model C10 terlebih dahulu untuk pasaran tempatan, namun model T03 lebih kena dengan hasrat Stellantis Malaysia yang ingin membawakan EV mampu milik ke sini.

Model ini memiliki saiz yang hampir sama dengan Peordua Axia, sekaligus menjadikannya EV paling asas dengan harga Rahmah yang mampu milik. Namun, ketika ini belum dimaklumkan perancangan pengenalannya di sini, kerana Leapmotor akan memperkenalkan SUV C10 terlebih dahulu untuk pasaran tempatan sebelum hujung tahun ini.

Sebagai sebuah kereta kompak, Leapmotor T03 mempunyai ukuran 3,620 mm panjang, 1,652 mm lebar dan 1,605 mm tinggi, dengan jarak rodanya 2,400 mm. Sebagai perbandingan, model C10 pula berada dalam segmen D SUV, dengan ukuran 4,739 mm panjang, 1,900 mm lebar dan 1,680 mm tinggi dengan jarak roda 2,825 mm — SUV ini hampir dengan saiz Proton X90.

Sistem janaan kuasanya pula terdiri daripada motor elektrik di depan yang menghasilkan 95 PS, dengan jarak mampu mencapai 280 km (kitaran WLTP). Tiga mod pemanduan disediakan — Standard, Sport dan Eco — dengan tiga juga mod bagi maklum balas stereng: Comfort, Standard dan Sport.

Ciri yang ada untuk T03 antaranya termasuklah brek parkir elektrik dengan Auto Hold, bumbung panoramik, pelindung matahari elektrik serta operasi jarak jauh untuk pra-pemanasan bateri, pendingin, parkir kendiri dan lokasi kenderaan. Sama seperti C10 yang dipamerkan di sini, T03 ini juga merupakan unit pemanduan sebelah kiri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required