Proton perkenal inisiatif Penarafan 5 Bintang untuk jaringan pusat servis bagi tambahbaik perkhidmatan

Proton perkenal inisiatif Penarafan 5 Bintang untuk jaringan pusat servis bagi tambahbaik perkhidmatan

Bagi meningkatkan lagi tahap perkhidmatan selepas jualan untuk pelanggan di semua cawangannya di seluruh negara, Proton hari ini telah melancarkan program baharu yang digelar sebagai initiatif penarafan 5 bintang. Ini merupakan lanjutan daripada inisiatif Proton Operational Excellence (POE) yang telahpun berjalan sebelum ini bermula pada 6 Mac 2023.

Menurut Proton dalam kenyataan yang dikeluarkan, pengiktirafan baharu ini akan diberikan berdasarkan skor POE dan kualiti perkhidmatan bagi menggalakkan semua cawangan untuk mencapai dan mengekalkan tahap perkhidmatan dan kepuasan pelanggan yang tinggi.

Manakala kualiti perkhidmatan akan dinilai dalam dua kategori iaitu kelajuan dan pematuhan SOP, dan ini kemudiannya dinilai dalam 6 bidang tumpuan, di mana matlamat akhirnya adalah untuk menguruskan keprihatinan pelanggan di cawangan dengan berkesan dan untuk memberikan pengalaman pelanggan yang terbaik, kata Proton.

Dalam inisatif POE sebelum ini, Proton menekankan pematuhan kepada syarat-syarat seperti proses perkhidmatan, kecekapan juruteknik, inventori stok dan pengurusan pelanggan. “Matlamat utamanya adalah untuk meningkatkan prestasi perniagaan cawangan dan menambah baik kecekapan operasi pusat perkhidmatan di seluruh negara,” tegas Proton.

Menerusi inisiatif ini juga setiap cawangan diberi penilaian pada setiap bulan dan hasilnya dikongsi dengan semua cawangan lain untuk menunjukkan dengan jelas kedudukan mereka dalam rangkaian. Manakala bahagian selepas jualan Proton turut akan bekerjasama rapat dengan cawangan untuk meningkatkan perkhidmatan mereka secara proaktif menerusi jelajah suku tahunan yang diadakan untuk memberi pengiktirafan kepada pencapaian terbaik serta mengukuhkan prestasi dengan perkongsian amalan terbaik.

Proton juga menjelaskan dengan permulaan inisiatif penarafan 5 bintang, lima pengedar Proton akan dianugerahkan pengiktirafan tertinggi setiap bulan, menandakan mereka sebagai pusat kecemerlangan selepas jualan dan perkhidmatan pelanggan.

Dan bagi memastikan pariti dan penerimaan daripada rangkaiannya, KPI untuk inisiatif itu ditetapkan berdasarkan maklum balas daripada semua cawangan serta penandaarasan amalan terbaik daripada OEM lain, jelas Proton lagi.

Program Inisiatif 5 bintang ini secara rasminya bermula selepas acara pelancaran telah diadakan di Melinau Auto di Kuching, iaitu salah satu daripada tiga cawangan Proton yang diberi pengiktirafan baharu selepas memenuhi semua syarat.

Proton perkenal inisiatif Penarafan 5 Bintang untuk jaringan pusat servis bagi tambahbaik perkhidmatan

Proton menyatakan bahawa selepas pelancaran inisiatif 5-bintang, senarai cawangan yang diiktiraf akan diterbitkan di laman web korporat Proton iaitu di www.proton.com, dan disertakan dengan lencana tersendiri untuk pengiktirafan pengedar.

“Proton percaya bahawa penyampaikan perkhidmatan selepas jualan tahap tinggi kepada pelanggan akan membantu membezakan kami daripada jenama saingan. Oleh itu, kami akan terus melabur dalam perkhidmatan pelanggan dan operasi selepas jualan di semua cawangan untuk memastikan kakitangan yang berurusan dengan pelanggan mampu menyampaikan tahap kepuasan tertinggi kepada pelanggan,” kata CEO Proton Edar, Roslan Abdullah.

“Kami akui penawaran rangkaian model premium spesifikasi tinggi pada harga kompetitif mampu menarik pelanggan ke bilik pameran, tetapi menyampaikan perkhidmatan pelanggan yang bertaraf tinggi dan menyediakan layanan selepas jualan akan memberi peluang untuk membina kesetiaan pelanggan kepada jenama dan membuka pintu untuk pembelian berulang, tambahnya lagi

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required