Proton Apple CarPlay, Android Auto hanya akan ada untuk model baru — tiada untuk model semasa

Proton Apple CarPlay, Android Auto hanya akan ada untuk model baru — tiada untuk model semasa

Pertanyaan sama ada ciri Apple CarPlay dan Android Auto untuk kenderaan Proton kini sudah menjadi soalan standard. Dan, dengan pengenalan Proton X50 RC 2024 hari ini juga situasinya masih sama — belum ada penawaran bagi kedua-dua ciri berkenaan lagi setakat ini.

Dalam perkembangan terkini berkaitan hal tersebut, Proton telah mengesahkan bahawa model kenderaan semasa yang telah ditawarkan — melibatkan X90, S70 dan X50 RC terbaru ini — tidak akan menerima ciri Apple CarPlay dan Android Auto tersebut. Tiada juga ciri kemaskini over-the-air (OTA) bagi fungsi berkenaan untuk pengguna model sedia sedia ada seperti yang dinyatakan sebelum ini. Perkara ini dinyatakan kepada paultan.org oleh Timbalan CEO Proton, Roslan Abdullah dan ketua jurutera dan teknikal kumpulan, Haizam Ghazali ketika pelancaran X50 RX 2024 hari ini.

Proton Apple CarPlay, Android Auto hanya akan ada untuk model baru — tiada untuk model semasa

Sebaliknya, dua ciri sambungan telefon pintar itu akan hanya ditawarkan melalui pengenalan model baru, termasuklah X70 facelift yang akan datang, serta versi kemaskini tahun 2025 bagi X90 dan S70. Ini bermaksud, adakah pelanggan sedia ada — yang mungkin berharap akan dapat menerima ciri berkenaan melalui kemaskini OTA itu — akan ketinggalan daripada menerima ciri berkenaan?

Roslan juga menjelaskan bahawa Proton kini dalam peringkat akhir untuk mendapatkan lesen kelulusan daripada Apple, jadi bolehlah dijangka bahawa pelancaran berikutnya yang melibatkan X70 facelift tidak lama lagi, akan turut disertakan dengan ciri Apple CarPlay dan Android Auto yang dinanti sekian lama oleh pengguna Proton.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required