BAIC BJ30, BJ60 tiba di M’sia pada 2025 – tiada rancangan untuk EV; hibrid, PHEV dipertimbangkan

BAIC BJ30, BJ60 tiba di M’sia pada 2025 – tiada rancangan untuk EV; hibrid, PHEV dipertimbangkan

BAIC yang membuat kemunculan di Malaysia dengan memperkenalkan model X55 dan BJ40 baru-baru ini, dikatakan bakal memperkenalkan dua lagi model SUV ala-off-road baharunya di pasaran tempatan pada tahun hadapan.

Bercakap pada sidang media baru-baru ini, Pengarah Urusan BAIC Malaysia Lee FY berkata, BJ30 dan BJ60 dijangka akan dilancarkan pada tahun depan, menyertai model BJ40 Plus, walau bagaimana pun perinciannya masih belum didedahkan. BJ30 terkini telah dilancarkan di China pada awal tahun ini, menggantikan model asalnya yang telah pun dikeluarkan sejak 2015.

Walau pun kononnya ia SUV kompak, namun BJ30 baharu ini lebih luas, dengan 4,730 mm panjang, malah lebih panjang berbanding Honda CR-V. Ia juga ditampilkan dengan gaya yang lebih moden, bersama rekaan ala 4×4 iras-iras Ford Bronco dan Land Rover Defender.

Bahagian dalamnya juga nampak gayanya tampil moden, termasuk skrin sesentuh infotainmen dengan skrin sebesar 14.5-inci yang dioperasikan oleh prosesor automotif Qualcomm Snapdragon 8155. BJ30 ini juga dikatakan sesuai menjadi ‘camping SUV’, dan mampu membawa kapasiti kargo hingga 1.496 liter dengan tempat duduk belakang dibaringkan, serta mempunyai fungsi vehicle-to-load (V2L) dan tempat duduk hadapan yang boleh dibaringkan dengan satu-sentuhan.

Pembeli mempunyai dua pilihan penjana kuasa, kedua-duanya dnegan unit yang sama iaitu 1.5 liter pengecas turbo empat-silinder, sama seperti X55. Model petrol mampu menghasilkan 188 PS dan tork 305 Nm, dengan kuasa disalurkan ke roda hadapan menerusi transmisi dwi-klac basah tujuh-kelajuan. Sementara versi hibrid pula dengan gandingan penjana kuasa 158 PS/235 Nm, motor elektrik 177 PS/315 Nm dan dedicated hybrid transmission (DHT) dua-kelajuan, bersama pilihan pacuan semua-roda dengan motor belakang 75 PS/135 Nm.

BAIC BJ30, BJ60 tiba di M’sia pada 2025 – tiada rancangan untuk EV; hibrid, PHEV dipertimbangkan

Satu lagi model yang bakal diperkenalkan di sini ialah BJ60, SIV bersaiz besar berukuran 5,040 mm panjang, bahkan lebih panjang berbanding Toyota Land Cruiser J3000. Diperkenalkan pada tahun 2022, SUV ini tampil dengan gril lima-port yang lebih kurang sama dengan BJ40 dengan kemasan berbentuk-U (disambungkan dengan lampu utama), dipadankan dengan badan tinggi dan berkotak, diserlahkan lagi dengan fender flare dan tayar simpanan yang diletakkan di bahagian luar belakangnya.

Di dalamnya, kelihatan papan pemuka dan konsol tengah yang besar, bersama corong udara segi empat tepat dan skrin sesentuh ‘freestanding’ tengah 12.8-inci. Ciri pilihan lain termasuk sistem bunyi Infinity dengan 12-pembesar suara dan tujuh-tempat duduk.

Kuasanya pula disalurkan dari unit 2.0 liter turbo yang dipadankan dengan sistem hibrid ringkas 48-voltan, sekaligus memberikan output hingga 266 PS dan tork 406 Nm. Selain itu, penjana kuasa lain yang turut diberikan sebagai pilihan ialah 2.9 liter turbodiesel dengan 163 PS/400 Nm, tapi disebabkan harga diesel yang dinaikkan baru-baru ini, kemungkinan besar ia tidak akan ditawarkan di pasaran kita. Selain itu, kotak gear automatik lapan-kelajuan dan pacuan empat-roda separa masa turut diberikan secara standard.

Walaupun langkah ke arah elektrifikasi di kalangan pembuat kereta China giat berjalan, namun Lee memberitahu kami bahawa BAIC Malaysia pada masa ini tidak bercadang untuk membawa mana-mana kereta elektrik ke negara ini. Dia berkata bahawa kekurangan infrastruktur pengecasan awam, terutamanya apabila ia berkaitan dengan pengecas pantas DC menjadi antara penyebabnya. Walau bagaimanapun, syarikat ini sedang mempertimbangkan model hibrid dan plug-in hybrid (PHEV) kerana ia lebih sesuai dengan gaya hidup di sini.

GALERI: BAIC BJ30

GALERI: BAIC BJ60

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required