Kerajaan akan salurkan semula penjimatan daripada subsidi diesel kepada STR, pengangkutan awam – PM

Kerajaan akan salurkan semula penjimatan daripada subsidi diesel kepada STR, pengangkutan awam – PM

Penjimatan sebanyak RM4 bilion yang diperoleh daripada penghapusan subsidi pukal untuk diesel akan disalurkan semula kepada rakyat, khususnya melalui penambah baikan pengangkutan awam serta program Sumbangan Tunai Rahmah, kata perdana menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Penjimatan (daripada subsidi diesel bersasar) ini akan memberi sokongan kepada keperluan pengangkutan awam. Bayangkan STR kita untuk sembilan juta orang, dalam bentuk subsidi tunai terus, itu RM10 bilion. Wang (penjimatan) itu bukan untuk naikkan elaun menteri ataupun kepentingan lain, saya tumpukan hal ini,” kata beliau.

Sementara sedar langkah kepada subsidi bersasar ini tidak digemari ramai, PM memberitahu beliau akan terus melakukan yang terbaik untuk negara, meskipun dikritik, sambil menyatakan bahawa beliau mahu membuktikan bahawa bukan semua ahli politik perompak, sombong dan mempergunakan rakyat, lapor Bernama.

Kerajaan akan salurkan semula penjimatan daripada subsidi diesel kepada STR, pengangkutan awam – PM

Anwar menegaskan bahawa subsidi diesel dilaksanakan untuk memastikan ia tidak memberi manfaat kepada golongan maha kaya dan orang luar. “Saya memberitahu kabinet, kita perlu membuat keputusan yang wajar, kita mesti membantu rakyat majoriti,” kata beliau.

“Kita tidak sepatutnya menyediakan subsidi kepada golongan maha kaya, industri besar serta warga asing. Ini bukan diskriminasi kepada warga asing kerana mereka tidak membayar cukai, caruman (yang mereka bayar) pula adalah sangat sedikit. Tanggungjawab utama kami adalah kepada rakyat,” tambah Anwar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required