Tumpu subsidi diesel bersasar terlebih dahulu, tiada keperluan dilaksana untuk RON95 buat masa ini – MOF

Tumpu subsidi diesel bersasar terlebih dahulu, tiada keperluan dilaksana untuk RON95 buat masa ini – MOF

Buat masa ini kerajaan akan memberi tumpuan dan keutamaan terhadap pelaksanaan subsidi diesel bersasar terlebih dahulu, kata Menteri Kewangan II, Datuk Seri Amir Hamzah Azizan, menurut laporan Berita Harian.

Tambah beliau, setakat ini belum ada keperluan subsidi bersasar itu dilaksanakan ke atas petrol RON95. “Buat masa sekarang fokus pelaksanaan adalah subsidi diesel. Kita bermula dengan diesel dulu. Bila sudah stabil, kita tengok apa boleh dibuat (selepas itu),” katanya bagi mengulas mengenai bila pelaksanaan subsidi bersasar bagi RON95 selepas pelaksanaan subsidi bersasar diesel yang bermula 10 Jun lalu.

Beliau berkata, tujuan pelaksanaan subsidi diesel bersasar itu adalah untuk mengurangkan ketirisan dalam negara yang mana banyak subsidi keluar ke negara jiran dan sektor tidak berhak mendapat subsidi.

Tumpu subsidi diesel bersasar terlebih dahulu, tiada keperluan dilaksana untuk RON95 buat masa ini – MOF

Justeru katanya, pelaksanaan rasionalisasi subsidi bagi petrol RON95 hanya akan dibuat selepas penyasaran subsidi untuk diesel menjadi stabil.

“Langkah ini adalah sebahagian daripada agenda reformasi di bawah rangka kerja Ekonomi Madani dan ia penting untuk membina Malaysia yang lebih baik pada masa depan. Ini kerana kita mahu mendapatkan pulangan fiskal lebih elok agar boleh melabur balik pada perkara yang penting bagi membina negara.

“Kita faham kena buat rasionalisasi subsidi, kita bermula dengan diesel buat masa sekarang dan dari segi kerajaan kita fokus kepada rasionalisasi subsidi diesel, bila sudah stabil kita tengok apa yang dibuat. Bagaimanapun berdasarkan maklumat awal kita nampak rasionalisasi subdsidi diesel ini berjaya kerana ketirisan membabitkan diesel di sempadan negara sudah berkurangan,” katanya memetik laporan Harian Metro.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required