JPJ laksana Operasi Khas Hari Raya Aidiladha hingga 30 Jun 2024 – fokus sembilan kesalahan utama

JPJ laksana Operasi Khas Hari Raya Aidiladha hingga 30 Jun 2024 – fokus sembilan kesalahan utama

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sedang melaksanakan Operasi Khas Hari Raya AIdiladha (HRAA) 2024 yang bermula sejak 10 Jun lalu dan akan berlangsung hingga 30 Jun ini. Operasi Khas HRAA ini bertujuan bagi memantau, mengesan dan mengambil tindakan terhadap pengguna jalan raya yang melanggar peraturan.

Menurut Timbalan Menteri Pengangkutan Malaysia (MOT), Datuk Haji Hasbi Haji Habibollah, menerusi operasi berkenaan, sebanyak sembilan kesalahan utama yang difokuskan antaranya memandu melebihi had laju, gagal mematuhi peraturan lampu isyarat, memotong di garisan berkembar dan memandu kenderaan berat di lorong laju.

Selain itu, ia turut memfokuskan kesalahan memandu di lorong kecemasan, memotong barisan, tidak memakai tali pingang keledar atau topi keledar, overloading dan menggunakan telefon bimbit semasa memandu.

JPJ laksana Operasi Khas Hari Raya Aidiladha hingga 30 Jun 2024 – fokus sembilan kesalahan utama

“MOT dan JPJ sentiasa komited dalam memastikan keselamatan dan kesejahteraan pengguna jalan raya terpelihara seterusnya mencapai sasaran pengurangan statistik kematian dan kecederaan akibat kemalangan jalan raya sekurang-kurangnya 50% menjelang tahun 2030,” katanya sewaktu hadir ke Program Kesedaran dan Advokasi Bersasar Kepada Pengguna Jalan Raya bersempena perayaan Hari Raya Aidiladha 2024 (SAFER HRAA 2024) di Terminal Bersepadu Selatan (TBS) kelmarin.

Program SAFER HRAA 2024 merupakan program turun padang yang menyasarkan kepada pengguna pengangkutan awam yang mengambil kesempatan untuk pulang ke kampung halaman menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam seperti bas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required