Proton eMas, smart saling melengkapi dalam pasaran, tidak akan bersaing sesama sendiri — Pro-Net

Proton eMas, smart saling melengkapi dalam pasaran, tidak akan bersaing sesama sendiri — Pro-Net

Dengan pengenalan jenama EV Proton eMas awal minggu ini, Proton kini mempunyai dua portfolio EV di bawah naungannya — dengan yang satu lagi ialah smart, yang mana Pro-Net menjadi pengedar rasmi jenama itu di sini.

Walaupun produk pertama di bawah jenama eMas (digayakan sebagai e.MAS) masih belum didedahkan dan hanya akan tiba ke dalam pasaran sebelum hujung tahun ini, kami sempat bertanyakan sekiranya pengenalan jenama baru ini akan bersaing sesama sendiri dengan smart yang turut diwakili ketika ini.

Menurut Proton, perkara itu tidak akan berlaku kerana kedua-duanya mempunyai identiti jenama dan produk yang berbeza, dan akan dibezakan dari segi segmennya juga, serta tanda harga yang akan dikenakan. “Dari sudut penjenamaan, kedua-duanya berada dalam segmen yang sama sekali berlainan,” jelas Ketua Pegawai Penjenamaan Pro-Net, Salawati Mohd Yusoff. Menurut beliau, kedua-dua jenama ini akan saling melengkapi dalam pasaran tempatan.

Proton eMas, smart saling melengkapi dalam pasaran, tidak akan bersaing sesama sendiri — Pro-Net

Andaiannya, jika model EV pertama di bawah jenama ini nanti menggunakan asas yang sama dengan Geely Galaxy E5, maka ia tidaklah akan menjadi sebuah EV harga rendah. Untuk itu, mungkin kita boleh jangkakan model-model selepas itu yang akan mengisi posisi sebagai EV bajet berkenaan yang lebih mudah dicapai oleh pelbagai golongan pengguna.

Bakal menggunakan platfrom Global Modular Architecture (GMA), model yang bakal menyusul selepas model pertama eMas itu seharusnya menjadi model yang lebih kecil dan murah nanti, yang akan memperluas pasaran EV kepada masyarakat kebanyakan.

Jelasnya, produk eMas akan menjadi penawaran untuk segmen pasaran yang lebih meluas selaku jenama EV tempatan, sementara smart akan menjadi penawaran yang lebih premium dan tertumpu. Identiti bilik pameran juga akan berbeza, dengan kelompok harga yang akan membezakan juga antara keduanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required