RON95 mungkin naik pada Julai atau Oktober – MIER

RON95 mungkin naik pada Julai atau Oktober – MIER

Selepas penyasaran subsidi diesel dibuat 10 Jun lalu yang menyebabkan harga bahan api tersebut naik dari RM2.12 kepada RM3.35 seliter, Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) menjangkakan perkara yang sama turut akan berlaku terhadap bahan api petrol RON95 tidak lama lagi.

Menurut Pengarah Eksekutif MIER Dr Anthony Dass dalam laporan Bernama, “pelarasan minimum” dengan kenaikan yang tidak ketara untuk subsidi RON95 dijangka akan dilaksanakan pada Julai atau Oktober tahun ini selepas kesan rasionalisasi subsidi diesel dinilai.

“Kita perlu melihat kesan (rasionalisasi subsidi diesel)…jadi mungkin kita perlu memberikan tempoh penangguhan dari tiga hingga enam bulan.

“Kita perlu melihat analisis kesannya terlebih dahulu dan cara orang ramai menyesuaikan diri. Daripada itu, kerajaan boleh membuat pelarasan (subsidi) seterusnya kepada RON95.

“Saya fikir ia mungkin pada Oktober kerana memberi mereka (kerajaan) ruang yang luas bagi melihat analisis impak,” katanya.

Dass turut menyatakan bahawa kesan pelarasan diesel ini sebenarnya hampir boleh diabaikan kerana sumbangan bahan api itu kepada bakul indeks harga pengguna (CPI) hanya memberi kesan sebanyak 0.2 peratus. Namun untuk petrol RON95, sumbangannya kepada bakul CPI adalah kira-kira 5.5 peratus.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required