Chery jadikan Malaysia sebagai hab R&D RHD global

Chery jadikan Malaysia sebagai hab R&D RHD global

Ketika majlis pengeluaran unit CKD pertama Jaecoo J7 di Shah Alam hari ini, Chery International mengesahkan Malaysia telah dipilih sebagai hab R&D global bagi kenderaan pemanduan sebelah kanan (RHD).

Bercakap ketika sidang media, Presiden Chery International, Zhang Quibing memaklumkan Malaysia akan diberikan tanggungjawab untuk membangunkan versi RHD bagi kereta keluara Chery untuk pasaran tempatan dan juga di Asia Tenggara, serta pasaran lain seperti UK dan Australia.

Beliau menambah, Malaysia dipilih kerana iklim tropikalnya — sesuai untuk ujian cuaca panas — serta kepakaran yang dimiliki oleh industri automotif di sini, yang antara lain turut melibatkan jenama tempatan seperti Proton dan Perodua.

Bagaimanapun, masih belum jelas sama ada Malaysia akan menjadi hab pengeluaran global bagi kenderaan RHD syarikat tersebut. Dilaporkan sebelum ini bahawa pengeluaran Chery di kilang Inokom, Kulim telah mencapai tahap sepenuhnya, dan kilang di Shah Alam ini hanya dikhususkan untuk kenderaan Jaecoo sahaja dan termasuk juga untuk pasaran eksport ke negara ASEAN.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required