KPDN tetapkan larangan pembelian berulang untuk petrol RON95 di semua stesen minyak di Kelantan

KPDN tetapkan larangan pembelian berulang untuk petrol RON95 di semua stesen minyak di Kelantan

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) telah menetapkan larangan untuk pembelian berulang bagi pengisian petrol RON95 di semua stesen minyak di Kelantan. Ia bertujuan bagi mengelak petrol bersubsidi itu diseleweng ke negara jiran.

Menurut Timbalan Ketua Pengarah (Operasi), Bahagian Penguatkuasa KPDN Putrajaya, Shamsul Nizam Khalil, arahan itu dikeluarkan selepas ada pihak dikesan cuba menggunakan pembelian berulang untuk mengumpulkan stok RON95 sebelum diseludup ke Thailand, laporan Berita Harian.

“Kita sudah mengeluarkan arahan itu kepada semua stesen minyak di Kelantan, di mana taktik pembelian berulang RON95 ini paling tinggi dikesan di negeri itu,” katanya.

Beliau turut berkata walau bagaimana pun arahan tersebut hanya membabitkan Kelantan, namun akan diperluaskan ke negeri sempadan lain seperti Perlis, Kedah dan Perak.

“Sebenarnya arahan sudah dilaksanakan di Kelantan sebelum 10 Jun lagi, sebelum langkah kerajaan melaksanakan penyasaran subsidi diesel, dengan anggota KPDN ditempatkan di sekitar Kompleks Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamatan (ICQs) dan stesen minyak di negeri itu.

“(Walaupun arahan belum dikeluarkan) langkah sama sudah dijalankan di negeri sempadan lain di mana anggota kita diletakkan di kawasan Kompleks ICQs serta stesen minyak kawasan sempadan secara statik untuk tujuan pemantauan,” katanya.

Beliau turut mengulas antara taktik yang digunakan oleh anggota sindiket yang kebiasaannya memandu
kenderaan dengan nombor plat tempatan untuk melakukan pengisian penuh RON95.

“Sebagai contoh (dia isi) 60 liter yang mana kereta itu sepatutnya boleh melakukan sekali perjalanan antara 500 hingga 600 km. Namun tidak pun sampai ke tahap perjalanan itu (500 hingga 600 km), dia sudah pun mengisi sekali lagi untuk pembelian penuh di mana kita syak minyak diisi itu akan cuba diselewengkan ke negara jiran,” katanya.

Tambahnya, kegiatan penyelewengan ini sebenarnya dapat dikesan dengan kerjasama pengusaha stesen minyak bagi memastikan tiada kecurangan berlaku di premis milik mereka. Di mana sekiranya penyeludup terbabit dapat ditangkap, KPDN boleh mengambil tindakan terhadap pengusaha stesen minyak kerana membiarkan petrol RON95 dibeli secara berulang.

“Lesen mereka boleh digantung dan KPDN sudah memberi amaran kepada semua stesen minyak di mana lesen mereka boleh dibatalkan jika terbukti bersengkongkol dengan penyeludup,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required