GAC Aion Y Plus di Indonesia – MPV EV dengan 2 pilihan bateri, dari RM119k; M’sia dapat lebih baik?

GAC Aion Y Plus di Indonesia – MPV EV dengan 2 pilihan bateri, dari RM119k; M’sia dapat lebih baik?

Tidak banyak MPV elektrik di pasaran kita sekarang, dan boleh dikatakan hanya satu-satunya GAC Aion Y Plus yang ada di Malaysia (walau pun ia digelar ‘SUV crossover’). Berbeza di Indonesia, penawaran model MPV lebih meluas di sana, malah kini Y Plus telah pun ditawarkan di negara tersebut, yang diedarkan oleh Indomobil.

Minggu lalu, harga bagi GAC Aion Y Plus telah pun didedahkan, dan ia bermula dari Rp 415 juta (RM119,362) untuk 410 Exclusive dan Rp 475 juta (RM136,563) bagi 490 Premium. Nombor pada nama varian ini berdasarkan angka jarak geraknya, iaitu 410 km untuk model asas dan 490 km bagi varian tertinggi, kedua-duanya dengan standard NEDC. Bagi varian Premium, ia dikatakan cukup untuk memacunya dari Jakarta ke bandung dengan hanya satu pengecasan tunggal sahaja bagi perjalanan pergi-balik.

GAC Aion Y Plus dilancarkan di Malaysia pada bulan lalu, dan kita mendapat dua varian iaitu Elite dengan harga RM119,800 Elite dan Premium berharga RM135,800. Di mana harganya lebih kurang sama dengan yang ditetapkan di Indonesia tetapi semua varian untuk pasaran Malaysia menerima Magazine Battery 2.0 berkuasa 63.2 kWh.

GAC Aion Y Plus di Indonesia – MPV EV dengan 2 pilihan bateri, dari RM119k; M’sia dapat lebih baik?

Manakala di Indonesia, varian asas Exclusive didatangkan dengan bateri 50.6 kWh, dan hanya Premium sahaja diberikan bateri 63.2 kWh. Jadi, kita mendapat penawaran yang lebih baik bagi sudut bateri.

EV ini dipacukan oleh motor hadapan tunggal dengan kuasa 204 PS (150 kW) dan tork 225 Nm, membolehkannya dipecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 8.5 saat. Kelajuan pengecasannya agak sederhana bagi DC 80 kW dan AC 6.6 kW.

Ciri yang ditampilkan termasuklah pemanduan pedal tunggal, pemula tanpa kunci, araman suara, kamera 360-darjah dan kelengkapan ADAS yang merangkumi bantuan pemandu dan banyak lagi. Apa pun, ADAS hanya ditawarkan untuk varian Premium di Malaysia. Penawaran warna pula adalah Vitality Green (dengan pilihan bumbung hitam), Rose Gold, Elegant Grey, Pure White (dengan pilihan bumbung hitam) dan Glamour Black dengan pilihan tema kabin sama ada gelap atau terang.

GALERI: GAC Aion Y Plus Elite di Malaysia Autoshow 2024

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required