Proton eMas EV — rebadge dari Geely Galaxy E5

Proton eMas EV — <em>rebadge</em> dari Geely Galaxy E5

Dengan pengenalan jenama EV Proton eMas sebagai sayap kenderaan tenaga baru (NEV) awal bulan ini menandakan yang tidak lama lagi model pertama di bawah jenama itu akan diperkenalkan kepada umum. Proton merancang untuk melakukan itu pada tahun ini juga, dengan model yang mungkin akan digunakan ialah Geely Galaxy E5 sebagai asasnya: model berkenaan telah juga dibangunkan untuk pasaran pemanduan sebelah kanan.

Yang sedang anda lihat ini pula ialah sebuah bayangan digital Proton eMas yang didasarkan kepada Galaxy E5 tersebut — dan bagaimana sekiranya ia menggunakan lencana Proton, yang dihasilkan oleh Theophilus Chin. Ini mengambil pendekatan yang sama pernah dilakukan oleh model-model Proton lain seperti X70, X50, X90 dan S70 sebelum ini.

SUV segmen C ini mengekalkan rekaan yang ada pada Galaxy E5, termasuklah lampu utama yang tajam, corak lampu gril, sudut bampar bentuk L, lengkuk tayar hitam berkilat dan lain-lain. Logo kepala harimau yang ditampilkan juga diberi sentuhan pencahayaan dan nampak kemas.

Di belakang, lampu melintang Galaxy E5 diberikan ejanaan nama Proton dengan agak jelas, serta logo eMas di bahagian bawah sebelah kanan. Daripada teaser Proton untuk model ini, rekaan lampu utamanya nampak berbeza sedikit, dengan adanya jalur lampu isyarat di atas serta DRL hexagon diterapkan.

Theophilus juga menghasilkan render untuk bahagian dalam eMas, menggunakan rekaan papan pemuka ringkas E5, paparan kluster instrumen digital 10.25-inci dan skrin sentuh 15.4-inci untuk infotainmen, serta logo Proton di stereng. E5 juga hadir dengan sistem Flyme Sound dengan 16 pembesar suara dengan output 1,000 watt.

Proton eMas EV — <em>rebadge</em> dari Geely Galaxy E5

Sama seperti Galaxy E5, model pertama eMas akan menggunakan platform Global Intelligent New Energy Architecture (GEA). Perincian teknikal berkaitan Galaxy E5 belum didedahan, namun ada laporan yang menyatakan ia akan dikuasakan oleh motor elektrik tunggal dengan janaan 218 PS (160 kW) dengan laju maksimum 175 km/j, disertakan bateri lithium-ion phosphate (LFP). Model eMas mungkin akan mengekalkan spesifikasi ini.

Selepas model pertama ini, akan ada lima lagi model yang akan dibangun menggunakan Global Modular Architecture (GMA) — termasuk jenis janaan petrol, plug-in hybrid dan EV, yang disasarkan untuk pasaran domestik dan eksport untuk membantu melonjakkan jumlah keluaran syarikat kepada 200,000 unit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required